03136001048
آموزشگاه فنی حرفه ای نوین دانش پژوهان (شعبه)

آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه3_ خطای دید

آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه3_ خطای دید
مریم کریمی مریم کریمی |

آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه3_ خطای دید

متحرک‌سازی درهم تنیده_ بخش سوم

خطای دید

تماشای فیلم با دیدن تابلوی نقاشی یا نمایش صحنه‌ای تفاوت دارد. فیلم، توهمی از حرکت تصاویر ارائه می‌دهد. چه چیزی این حس تصاویر متحرک را خلق می‌کند؟ «خطای دید» به احساس دیدن تصاویری گفته می‌شود که فریبنده یا گمراه‌کننده هستند. در این حالت اطلاعاتی که به وسیلۀ چشم جمع‌آوری‌شده و توسط مغز پردازش می‌گردند، منجر به درک تصویری می‌شود که با واقعیت آن تصویر تطابق ندارد. سیستم بینایی ما طوری تنظیم‌شده است که بتوانیم در محیطی سه‌بعدی و سرشار از نور، سایه، رنگ، بافت و اشیا، اشکال متنوع و متعددی را در فواصل دور و نزدیک ببینیم. بسیاری از ما بدون توجه به اینکه ایجاد تصویری صحیح از جهان اطراف ما برای سیستم بینایی و مغز چه عملیات پیچیده‌ای به همراه دارد، دیدن را امری ساده و پیش‌پا افتاده تلقی می‌کنیم.

خطای دیـد

زئوتروپ

نکتـه: پدیدۀ خطای دید باعث به وجود آمدن اسباب‌بازی‌هایی مثل فناکیستوسکوپ (phenakistoscope ) و زئوتروپ ( zeotrope ) در قرن نوزدهم میلادی شد.

پایه و اساس سینما و پویانمایی بر خطای دید و ماندگاری تصویر در مغز استوار است. مغز انسان تصویری را که بر شبکیۀ چشم می‌افتد پس از کنار رفتن آن تصویر از مقابل چشم، تا زمانی حدود کسری از ثانیه همچنان حفظ  می‌کند. این همان پدیدهای است که موجب می‌شود ما پره‌های یک پنکۀ در حال حرکت را به‌گونه‌ای واحد و مدور ببینیم. بنابراین پدیدۀ ماندگاری دید موجب می‌شود ما مجموعه تصاویر ساکن اما پشت سرهم را همچون یک حرکت پیوسته خیال کنیم.

پورتاموتپورتاموت

فریم

« فریم» اصطلاحاً یک واحد تصویر در سینماست و ازنظر لغوی به معنی قالب یا قاب تصویر است. همان‌طور که در مورد خطای دید گفته شد، می‌تواند گفت مغز انسان به‌گونه‌ای عمل می‌کند که می‌تواند فریم‌های پشت سر هم را به‌صورت یکپارچه پردازش کند و همین قابلیت مغز انسان باعث به وجود آمدن صنعت سینما شده است.

ثبت تصاویر حرکت اسب توسط ادوارد مایبریجثبت تصاویر حرکت اسب توسط ادوارد مایبریج

فیلم، بازی‌های ویدئویی یا پویانمایی به‌وسیله مجموعه‌ای از فریم‌های پیوسته ساخته می‌شوند؛ برای نمونه در فرمت پال، اگر در یک ثانیه حدود 25 فریم را به شکلی کنار هم قرار دهیم که با گذر یک ثانیه تمام فریم‌ها متوالی و پیوسته نمایش داده شوند، یک ثانیه فیلم پویانمایی ساخته می‌شود.

فعالیت: با یک دوربین عکاسی دیجیتالی، حرکت یک سکه را در یک ثانیه و با 25 فریم در یک خط راست ثبت کنید.

حرکت یک سکه

 

جلسات آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی:

ارسال دیدگاه