آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه3_ خطای دید
آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه3_ خطای دید
متحرکسازی درهم تنیده_ بخش سوم
خطای دید
تماشای فیلم با دیدن تابلوی نقاشی یا نمایش صحنهای تفاوت دارد. فیلم، توهمی از حرکت تصاویر ارائه میدهد. چه چیزی این حس تصاویر متحرک را خلق میکند؟ «خطای دید» به احساس دیدن تصاویری گفته میشود که فریبنده یا گمراهکننده هستند. در این حالت اطلاعاتی که به وسیلۀ چشم جمعآوریشده و توسط مغز پردازش میگردند، منجر به درک تصویری میشود که با واقعیت آن تصویر تطابق ندارد. سیستم بینایی ما طوری تنظیمشده است که بتوانیم در محیطی سهبعدی و سرشار از نور، سایه، رنگ، بافت و اشیا، اشکال متنوع و متعددی را در فواصل دور و نزدیک ببینیم. بسیاری از ما بدون توجه به اینکه ایجاد تصویری صحیح از جهان اطراف ما برای سیستم بینایی و مغز چه عملیات پیچیدهای به همراه دارد، دیدن را امری ساده و پیشپا افتاده تلقی میکنیم.
زئوتروپ
نکتـه: پدیدۀ خطای دید باعث به وجود آمدن اسباببازیهایی مثل فناکیستوسکوپ (phenakistoscope ) و زئوتروپ ( zeotrope ) در قرن نوزدهم میلادی شد.
پایه و اساس سینما و پویانمایی بر خطای دید و ماندگاری تصویر در مغز استوار است. مغز انسان تصویری را که بر شبکیۀ چشم میافتد پس از کنار رفتن آن تصویر از مقابل چشم، تا زمانی حدود کسری از ثانیه همچنان حفظ میکند. این همان پدیدهای است که موجب میشود ما پرههای یک پنکۀ در حال حرکت را بهگونهای واحد و مدور ببینیم. بنابراین پدیدۀ ماندگاری دید موجب میشود ما مجموعه تصاویر ساکن اما پشت سرهم را همچون یک حرکت پیوسته خیال کنیم.
پورتاموت
فریم
« فریم» اصطلاحاً یک واحد تصویر در سینماست و ازنظر لغوی به معنی قالب یا قاب تصویر است. همانطور که در مورد خطای دید گفته شد، میتواند گفت مغز انسان بهگونهای عمل میکند که میتواند فریمهای پشت سر هم را بهصورت یکپارچه پردازش کند و همین قابلیت مغز انسان باعث به وجود آمدن صنعت سینما شده است.
ثبت تصاویر حرکت اسب توسط ادوارد مایبریج
فیلم، بازیهای ویدئویی یا پویانمایی بهوسیله مجموعهای از فریمهای پیوسته ساخته میشوند؛ برای نمونه در فرمت پال، اگر در یک ثانیه حدود 25 فریم را به شکلی کنار هم قرار دهیم که با گذر یک ثانیه تمام فریمها متوالی و پیوسته نمایش داده شوند، یک ثانیه فیلم پویانمایی ساخته میشود.
فعالیت: با یک دوربین عکاسی دیجیتالی، حرکت یک سکه را در یک ثانیه و با 25 فریم در یک خط راست ثبت کنید.
جلسات آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی:
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه1_ فیـزیک حرکت در پویانمایی
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه2_ عمل و عکسالعمل
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه3_ خطای دید
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه4 _ پویانمـایی کامل و محدود
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه5_ زمانبندی( Timing)
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه6_ فشردگی و کشیدگی
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه7_ حرکت مفاصـل ساده
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه8_ انتقال نیرو در مفاصـل
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه9_ حرکت مفاصل پیچیده
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه10_ متحرکسازی راه رفتن انسانی
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه11_ تفاوت راه رفتن در زن و مرد
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه12_ متحرکسازی کامل راه رفتن
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه13_ دویدن
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه14_ پریدن
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه15_ راه رفتن با خوشحالی
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه16_ توقف، شـروع حرکت و توقف
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه17_ بازیسازی صورت
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه18_ تغییر حالات چرخشی صـورت
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه19_ لیپسـینک (هماهنگی صدا و لب)
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه20_ بازیسازی بدن
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه21_ بازی همپوشـانی
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه22_ اجرای حرکات ترکیبی
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه 23 _ حرکت در پرسـپکتیو
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه 24 _ حرکت دوار تـوپ
- آموزش رایگان متحرک سازی دو بعدی _ جلسه 25 _ راه رفتن از روبه رو
ارسال دیدگاه