03136001048
آموزشگاه فنی حرفه ای نوین دانش پژوهان (شعبه)

27 ترفند برای دکوراسیون منزل کوچک با وسایل زیاد

27 ترفند برای دکوراسیون منزل کوچک با وسایل زیاد
مریم کریمی مریم کریمی |

27 ترفند برای دکوراسیون منزل کوچک با وسایل زیاد

در شرایط کنونی با افزایش هزینه ها اغلب افراد  مجبور به زندگی در خانه ها با متراژ های کوچک می باشند.

چیدمان منزل کوچک یکی از بزرگترین دغدغه ها برای اغلب افراد است به خصوص زمانی که بخواهید تمام مبلمان و وسایل مورد علاقه تان را داشته باشید اما فضای اتاقتان شلوغ پلوغ به نظر نرسد.

که اگر به درستی انجام شود می توان شاهد ایجاد دکوراسیون و چیدمانی شیک در خانه های کوچک بود.

در ادامه ایده های کاربردی و مدرن برای چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی در خانه های کوچک را مشاهده خواهید کرد:

چیدمان منزل کوچک

استفاده از قفسه و کمدهای شناور در دکوراسیون

برای شروع دکوراسیون منزل کوچک ابتدا باید سعی کنید فضای خالی بیشتری را ایجاد کنید برای این کار قفسه ها و کمدهای به اصطلاحا شناور نصب کنید با این کار در زیر قفسه ها فضایی برای قرار دادن وسایل نیز خواهید داشت و همچنین به جای استفاده از آباژورهای ایستاده از مدل های سقفی با آویز بلند و دیواری استفاده کنید.

 استفاده از قفسه و کمدهای شناور

  حتما بخوانید:  چیدمان مبلمان در اتاق نشیمن و اتاق خواب 

استفاده از میز و صندلی های تاشو در دکوراسیون

در دکوراسیون منزل کوچک با وسایل زیاد از وسایل و تجهیزات تاشونده استفاده کنید.

اگر شما تمایل دارید که قسمتی از فضای منزل خود را به سالن غذاخوری اختصاص دهید بهتر است از میز و صندلی ها کوچک و کم جا و تاشو در این بخش از منزل خود استفاده کنید. چرا که در صورت عدم نیاز فضای کف را آزاد می کنید و به راحتی در استفاده روزمره فضای بیشتری را در اختیار خواهید داشت.

 استفاده از میز و صندلی های تاشو

استفاده از درب های کشویی در دکوراسیون

در آشپزخانه های متداول یک دیواره برای فضاهای کوچک ، شما می توانید جلوی آن درهای کشویی نصب کنید چرا که هنگام باز و بسته شدن فضایی را اشغال نمی کنند و در صورت به هم ریختگی ، به آسانی جلوی آن را پوشانده شود.

 استفاده از درب های کشویی

  پکیج مقدماتی  طراحی معماری داخلی (درجه دو)  همراه با گواهینامه قابل ترجمه و معتبر فنی حرفه ای  

 

روشن کردن فضا در دکوراسیون

فضاهای کوچک اغلب به دلیل کوچکی و گاهی حذف پنجره ها ممکن است تاریک و دل گیر به نظر برسند. کمبود نور طبیعی را با افزودن انواع چراغ ها در هر اتاق به صورت جداگانه جبران کنید. اتاق خواب، آشپزخانه و نشیمن هرکدام به منابع نور جداگانه احتیاج دارند. با استفاده از انواع مختلف چراغ های دیواری، سقفی و آباژور های رومیزی می توانند به اتاق خواب، آشپزخانه و نشیمن، نور کافی بدهند و خانه کوچکتان را به فضایی دل باز و دنج تبدیل کنند.

 روشن کردن فضا

  حتما بخوانید:  طراحی داخلی اتاق خواب 

 

آینه عنصر مهم و اصلی در تزیین فضای کوچک

اگر نور کافی و طبیعی برای روشن کردن خانه تان ندارید، آینه ها می توانند با انعکاس نور در فضا، به شما کمک کنند تا از آن میزان نوری که در اختیار دارید بیشترین بهره را ببرید. همچنین آینه ها به دلیل انعکاس فضاهای کوچک را بزرگتر نشان می دهند. می توانید یک دیوار را به صورت کامل آینه بزنید و یا اینکه آن را با انواع آینه های با شکل های هندسی مختلف بپوشانید.

 آینه عنصر مهم و اصلی در تزیین فضای کوچک

انتخاب فرش مناسب در دکوراسیون

فرش یکی از مواردی است که نمی توان از آن صرف نظر کرد، اما توجه کنید ابعاد فرش ها در نمایش فضا اهمیت بالایی دارند، اگر یک فرش کوچک در خانه تان پهن کنید، خانه تان را به همان اندازه کوچک نشان می دهد. تا جایی که امکان دارد فرش های بزرگ با طرح های برجسته انتخاب کنید به گونه ای که مبل ها به صورت کامل روی فرش ها قرار بگیرند، یا به صورت کامل کف اتاق را فرش کنید. این کار باعث می شود تا فضا بزرگتر نشان داده شود.

 انتخاب فرش مناسب

استفاده از الگوی تک رنگی برای دکوراسیون فضاهای کوچک

برای اینکه فضای منزل کوچک را بزرگ تر نشان دهید باید از الگوهای تک رنگی (رنگ های روشن و ملایم) برای پوشاندن دیوار ها و کفپوش و فرش همه قسمت های منزل خود استفاده کنید.

می توانید از رنگ های شاد و آرامش بخش مانند رنگ فیروزه ای استفاده کنید.

 استفاده از الگوی تک رنگی برای فضاهای کوچک

  حتما بخوانید:  تزیین مبلمان با کوسن 

 

در دکوراسیون فضایی منسجم بسازید

در فضای کوچک اشیا بیشتر از چیزی که هستند به چشم می آیند بنابراین سعی کنید بینشان تناسب ایجاد کنید.

شما با داشتن پالتی از رنگ های محدود ( روشن ، تیره، خاص) و استفاده از آن در دکوراسیون تان باعث منسجم تر به نظر رسیدن فضا می شود.

با چشم های ریزبین و نکته سنج اطرافتان را نگاه کنید و ببینید که آیا وجود یه سری وسایل در خانه تان ضروری است یا فقط فضا را شلوغ کرده اند؟ و آیا می توانید وسایل داخل اتاقتان را به صورت کاربردی تر بچینید؟پاسخ به این سوالات کمک می کند تا چیدمانی پالایش شده تر داشته باشید

از وسایل چندمنظوره در دکوراسیون استفاده کنید

یکی از ایده های عالی برای فضاهای کوچک استفاده از وسایل و مبلمان چندمنظوره است. برای مثال

  • تخت های باکس دار تا بتوانید پتوهای اضافی و یا لباس های فصل را داخل انها قرار دهید.
  • پاف های صندوق دار تهیه و حتما زیر نیمکت ها کمد تعبیه کنید.
  • مبل تخت شو یکی دیگر از انتخاب های مفید برای خانه های کوچک به حساب می آید

 فضایی منسجم بسازید

فاصله از دیوارها را در دکوراسیون حفظ کنید

اگر برایتان امکان پذیر است حتما میان مبل ها با دیوار یا پنجره پشتشان فاصله بیندازید، این کار کمک می کند انرژی در فضا برای چیدمان منزل کوچک با وسایل زیاد بهتر جریان یابد و کوچکی آن باعث دلگیری و درهمی نشود.

 فاصله از دیوارها را حفظ کنید

  حتما بخوانید:  توی هر خونه ای این مدل مبل ها لازمه

 

توجه به اندازه ها برای دکوراسیون منزل کوچک با وسایل زیاد

برای فضای کوچک باید مبل ها و وسایل را با اندازه های معمولی تر انتخاب کنید. مبل های بزرگ در فضاهای کوچک نه تنها جاگیر و مزاحم هستند بلکه فضاهای مفید را هدر می دهند. مبل های معمولی در کنار تابلوهای هنری بزرگ می توانند انتخاب های خوبی برای فضاهای کوچک باشند.

برای دکوراسیون منزل کوچک با وسایل زیاد، چیدمان و بسته بندی وسایل از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که این کار کمک می کند تا وسایل زیاد را در فضایی کم قرار بدهید. کافیست با اصول چیدمان کمدها، کابینت ها و انباری ها آشنا باشید.

 توجه به اندازه ها برای دکوراسیون منزل کوچک با وسایل زیاد

استفاده از مبل ال در دکوراسیون

از مبل ال و مبلمان ظریف تر که فضای کمتری را اشغال می کنند استفاده کنید. همچنین برای استفاده بهینه از فضای اتاق نشیمن بهتر است از میز تلویزیون های دیواری استفاده نمایید. تا فضای منزل شما خلوت تر و بزرگ تر از حد معمول به نظر برسد.

مبل ال در دکوراسیون

استفاده از فضاهای کنج و فرورفته و قناس خانه

فضاهای کنج و فرو رفته در منزل کوچک جزء فضاهای پرت خانه هستند که می توانید در آن بخش ها با قراردادن قفسه، کمدها و دراورهای کوچک استفاده بهینه از فضا را داشته باشید.

 استفاده از فضاهای کنج و فرورفته و قناس خانه

استفاده از پلان باز در دکوراسیون

استفاده از پلان باز در خانه های کوچک می تواند باعث بزرگ تر به نظر رسیدن خانه شود.

شما می توانید به جای استفاده از اپن فضای بین آشپزخانه و سالن پذیرایی خود را با کمک کابینت و یا میز بار از یکدیگر جدا کنید که در خانه های کوچک اغلب از میز بار به عنوان میز ناهار خوری استفاده می شود.

و یا به جای استفاده از دیوار، بخش هایی از منزل تان را با کمک پارتشین خانگی از بخش دیگر جدا سازید.

 استفاده از پلان باز در دکوراسیون

حذف مبلمان در دکوراسیون

یکی از ایده های کارگشا حذف مبلمان است و به جای آن می توانید از تخت های نیمه ، کوسن و بالشتک هایی برای نیشمن استفاده کنید. این نوع مبلمان می تواند به عنوان تخت نیز به کار آید.

یا می توانید به جای یک دست مبل کامل از کاناپه بزرگ استفاده کنید. چراکه کاناپه فقط یک دیوار را اشغال می کند، و می تواند به عنوان تخت خواب مهمان نیز استفاده شود.

مبلمان در دکوراسیون منزل کوچک

کاربرد میزهای دایره ای در دکوراسیون

این نوع میزها به واسطه لبه های گردی که دارند، به نسبت فضای کمتری می گیرند و از آنجا که پایه این نوع میزها معمولا در وسط آنها قرار دارد، فضای کمتری از کف اتاق را نیز می پوشاند.

همچنین تعداد افراد بیشتری می توانند دور آن بنشینند و برای پذیرایی، انجام بازی ها، و دور هم نشینی ها و حتی به عنوان میز غذاخوری و میز کار مناسب هستند.

همچنین می توانید به جای استفاده از یک میز پذیرایی بزرگ ، از دو میز کوچک استفاده کنید. با این کار عبور ومرور در این اتاق ساده تر صورت گرفته و در صورت نیاز به سادگی آنها را جا به جا خواهید کرد.

 میزهای دایره ای در دکوراسیون

اگر همچنان به کارگیری میزهای مکعبی را ترجیح می دهید، بهتر است میزتان دارای قفسه یا کشوهایی در اطراف خود باشد تا بخشی از وسایل ریز و درشت اتاق را در آن جای دهید.

استفاده از فضای نیم طبقه در چیدمان خانه کوچک

یکی از این ایده ها استفاده از فضای نیم طبقه برای ایجاد اتاق خواب است. با درست کردن یک نیم طبقه و قرار دادن خوشخواب بر روی آن، یک فضای آرام و دلنشین برای خواب ایجاد کرده اید.

استفاده از پرده های بلند در دکوراسیون

با استفاده از پرده های بلند و کاغذدیواری های چشمگیر می توانید پنجره ها را بلندتر و بزرگتر نشان دهید. این شیوه از آویختن پرده می تواند به دل بازتر و پرارتفاع تر نشان دادن اتاق کوچک کمک کند. همچنین بهتر است از یک پرده با طرح ساده ولی با حجم بیشتر پارچه استفاده کنید.

حتی اگر در اتاق مورد نظرتان پنجره ای وجود نداشته باشد، با نصب یک پرده دکوری با طراحی زیبا و تا حد ممکن رنگ هایی نزدیک به طیف رنگی دیوارها ، جلوه بصری بسیار مناسبی ایجاد کنید. رعایت این نکته در طراحی دکوراسیون می تواند با به وجود آوردن دید بالا به پایین، وسعت اتاق را تا حد زیادی گسترش دهد و برای محیط های کوچک بسیار ایده آل باشد.

 استفاده از پرده های بلند در دکوراسیون

ابتکار عمل با مبلمان های پایه کوتاه در دکوراسیون

مبلمان ها و میزهای کوتاه از دید بصری، سقف را بلندتر نشان خواهند داد.بنابراین می توانید با اندازه هابازی کرده و با کاربرد لوازم کوچک، اتاق را بزرگتر نشان دهید.

 

همیشه فضای خانه را مرتب نگه دارید

یکی از مهم‌ترین نکات دکوراسیون خانه کوچک مرتب بودن آن است. علاوه بر این که مرتب بودن خانه یکی از اصول فنگ شویی دکوراسیون منزل است، این کار کمک خواهد کرد فضای بیشتری برای مانور دادن داشته باشید. به‌خصوص در خانه‌های کوچک، هر چه اتاق‌ها مرتب‌تر و خلوت‌تر باشند، فضای خانه شما بزرگتر به نظر خواهد رسید.

 

 نهایت استفاده را از فضای داخل کمدتان ببرید

اغلب اوقات کفش‌ها فضای زیادی از شما می‌گیرند؛ به‌خصوص اگر در ورودی خانه، فضای کافی برای یک جاکفشی مناسب و بزرگ نداشته باشید. اما شما همچنان می‌توانید از فضای داخل کمد اتاق خوابتان نهایت استفاده را ببرید. طبقه پایین کمد را به قفسه‌هایی برای قرار دادن کفش‌ها تبدیل کنید. یا روی در کمد جایی برای آویختن لباس، کیف یا سایر لوازمتان در نظر بگیرید.

 

تقارن را در دکوراسیون داخلی منزل کوچک رعایت کنید

شما در راستای دکوراسیون منزل کوچکتان، می‌توانید قرینه‌سازی انجام دهید. برای این کار، کافیست وسایل هم‌شکل را روبه‌روی هم قرار دهید. به‌عنوان مثال، در یک اتاق پذیرایی که دو مبل بزرگ وجود دارد، هر دو را روبه‌روی هم قرار دهید. این قرینه شدن، انعکاس هماهنگی در فضا پخش می‌کند که موجب بزرگتر به نظر رسیدن خانه می‌شود. علاوه بر این، تقارن نظمی در اتاق ایجاد می‌کند که تماشای آن ذهن را آرام خواهد کرد.

  استفاده از وسایل رنگی در دکوراسیون

از این که بخواهید در دکوراسیون خانه‌های کوچک از وسایل رنگی و طرح‌های متنوع استفاده کنید، نترسید. کوسن‌های رنگی روی مبل بگذارید یا روتختی اتاق خوابتان را طرحی رنگارنگ انتخاب کنید. رنگ‌های شاد و جذاب می‌توانند یک خانه کوچک و گرفته را شاداب و سرزنده کنند.

یک ایده عجیب اما خلاقانه این است که سقف اتاق را رنگی متفاوت از دیوارها بزنید. فراموش نکنید که هر چه رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون یک خانه کوچک روشن‌تر باشد، فضا بزرگتر جلوه می‌کند، البته به شرط آنکه هارمونی رنگ‌ها نیز رعایت شود.

استفاده از رنگ های سرد و روشن و نورپردازی دکوراتیو فضای خانه تان را بزرگتر می کند

استفاده از رنگ های گرم اغلب باعث می شود تا خانه ای دنج و صمیمی داشته باشید اما متاسفانه این رنگ ها باعث خواهند شد تا فضاهای داخلی منزل شما کوچکتر به نظر برسد. بنابراین بهتر است در خانه های کوچک از نورپردازی دکوراتیو و رنگ های سرد و روشن استفاده شود.

 

آویزان کردن همیشه در دکوراسیون راه حل است

یکی از روش‌ها برای استفاده‌ی بهینه از فضا، به کارگیری تکنیک آویزان کردن وسایل است. شما می توانید فضای آشپزخانه تان را از طریق آویزان کردن تابه‌ها و قابلمه‌هایتان در گوشه‌ای از آشپزخانه، نه تنها شخصیت تازه‌ای به فضا و چیدمان آشپزخانه کوچک‌تان بدهید، بلکه جای زیادی را در کابینت‌هایتان برای استفاده‌های بهتر ذخیره کنید.

 آویزان کردن راهکاری برای دکوراسیون منزل کوچک

استفاده از المان‌هایی با خطوط عمودی در دکوراسیون

استفاده از دیوارپوش با خطوط عمودی باعث می‌شود تا ارتفاع اتاق کوچک کمی بلندتر و دلباز تر به نظر برسد.

 

استفاده از فضاهای دور از دسترس در منزل

فضاهای بالای درهای اتاق ها، و بالای کابینت های آشپزخانه ها، محیط مناسبی برای تعبیه قفسه ها، کمدها و طبقات مختلف می باشند.

اگر می خواهید فضای اتاق را به دو بخش مجزا تقسیم کنید، می توانید از قفسه کتاب ها استفاده کنید و به این ترتییب علاوه بر تفکیک اتاق، حجم زیادی از کتاب ها و وسایل را در این قفسه ها جای می دهید.

  حتما بخوانید:  چیدمان آشپزخانه

 

کنار گذاشتن وسایل غیر ضروری در چیدمان

سعی کنید هر وسیله ای که به آن نیاز ندارید را بلا استفاده کنار بگذارید. این مسئله یکی از چالش هایی است که در خانه های کوچک با آن مواجه هستیم. راه حل آن استفاده از قانون 90-90 است.

بر اساس این قانون، اگر وسایلی از خانه را به مدت 90 روز مورد استفاده قرار ندادید، و حدس می زنید که در 90 روز آینده هم به آنها نیاز نخواهید داشت، حتما این وسایل را کنار بگذارید و از محیط خانه خارج نمایید و آنها را در انباری و یا مکان خاص بایگانی کنید. ممکن است بسیاری از این وسایل  را به صورت فصلی و موردی استفاده کنیم، با در نظر گرفتن تمام این جوانب، این قانون ذکر شده را در پس زمینه ذهن خود داشته باشید. به این ترتیب با وجود تمام سختی و دشواری دل کندن از برخی وسایل و اثاثیه، می توانید آنها را از فضای محدود خانه حذف کنید و چیدمان و نظم محیط زندگی خود را بهتر حفظ نمایید.

 دانستن چگونگی چیدمان درست مبلمان، نه تنها احساس راحتی به شما می دهد، بلکه می تواند خانه را بزرگ تر نشان دهد و به شما کمک کند تا وسایل بیشتری در آن فضای کم جا دهید.

 

 

 

اگر به دنبال ایده هایی برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود، متناسب با شرایط آن هستید می توانید خودتان به صورت صفر تا صد اصول حرفه ای دکوراسیون را آموزش ببینید و نه تنها برای خانه خودتان بلکه با استفاده از آموزش ها کسب و کاری در حیطه دکوراسیون درآمدزایی کنید.

 

ارسال دیدگاه