03136001048
آموزشگاه فنی حرفه ای نوین دانش پژوهان (شعبه)

طراحی داخلی اتاق خواب

طراحی داخلی اتاق خواب
مریم کریمی مریم کریمی |

طراحی داخلی اتاق خواب

قسمت هایی مثل آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و غیره دارای اهمیت های مختلف در منزل هستند و نباید هیچ کدام را نادیده گرفت زیرا هر کدام از آنها تاثیر خاص خودشان را بر روی زندگی شما خواهند داشت. اتاق خواب مکانی است که شما بیش از یک سوم عمر خود را در آن می گذرانید به همین دلیل باید به نوع دیزاین و طراحی آن توجه کنید.

سرویس خواب در طراحی داخلی اتاق 

سرویس خواب شما باید از سبک کلی منزل پیروی ‌کند. به طور مثال اگر سبک دکوراسیون اتاق نشیمن و پذیرایی و آشپزخانه خود را از نوع مدرن انتخاب کرده اید بهتر است سرویس خواب مدرن را انتخاب کنید.

البته این را در نظر بگیرید اتاق خواب یک فضای شخصی و جایی است که شما در آن به استراحت کردن می پردازید پس باید آرامش زیادی داشته باشید. پس بهتر است رنگ دیوارها و نوع وسایل و همچنین تشکی که بر روی تخت شما قرار دارد از نهایت راحتی برخوردار باشد و دقت زیادی برای خرید و چیدمان صرف شود.

داشتن یک خواب راحت  هم از نظر فیزیکی شما را در سلامت نگه دارد و هم از تنش هایی که در طول روز با آنها دست و پنجه نرم کرده اید خلاص می کند و یا برای گذراندن وقت یا اوقات فراغت یا مطالعه کتاب قرار است از این قسمت استفاده کنید پس تنها ملاک شما نباید زیبایی باشد بلکه باید جنس، سلامت و سایر ویژگی های سرویس خواب هم در نظر گرفته شده باشد.

اجزای تشکیل دهنده سرویس خواب شامل:

  • تخت خواب
  • پاتختی
  • میز توالت
  • آینه
  • کمد
  • پاف
  حتما بخوانید:  توی هر خونه ای این مدل مبل ها لازمه

 

تخت خواب در طراحی داخلی اتاق

یکی از مهمترین اجزای سرویس خواب ها تختخواب آن است که بر اساس نیاز و هدفی که افراد دارند اندازه و ارتفاع آن مشخص خواهد شد.

موارد زیر را در خرید تخت حتما رعایت کنید:

تخت یک نفره باید دارای عرض 90 تا 110 سانتیمتر و طول 200 سانتیمتر باشد. اگر شما هنگام خوابیدن زیاد چرخ میزنید بهتر است که تخت خواب 110 سانتی متری را خریداری کنید.

تخت خواب های دو نفره عرض 135 تا 150 سانتیمتر را دارند. افرادی که قد بلند دارند بهتر است تختی با طول دو متر تهیه کنند. کسانی که قد کوتاه دارند تخت 190 سانتی متری هم پاسخگوی نیاز آنها خواهد بود. ارتفاع تخت ها اغلب 30 تا 40 سانتیمتر است این ارتفاع از سطح زمین بیشتر به خاطر این است که نظافت زیر تخت به آسانی انجام شود. ولی در صورتیکه شما هنگام خوابیدن ثابت هستید و تحرک زیادی ندارید ارتفاع 50 تا 55 سانتیمتر می‌تواند مناسب باشد.

حتما هنگام خرید آن را بو کنید. چرا که ممکن است چوب نامرغوب استفاده شده باشد و یا رنگ با بوی نامناسب استفاده شده باشد که در بلند مدت می تواند باعث بیماریهای تنفسی شود و اگر شما آلرژی داشته باشید بوی این رنگ ها باعث می‌شود بیماری شما تشدید شود.

 

طراحی داخلی اتاق خواب

 

طراحی داخلی اتاق خواب

طراحی داخلی اتاق خواب

  حتما بخوانید:  27 ترفند برای دکوراسیون منزل کوچک با وسایل زیاد 

 

اهمیت و جایگاه میز آرایش در طراحی اتاق خواب

میز آرایش یا میز توالت برای سر و سامان دادن و نظم دادن به لوازم آرایشی بهداشتی اهمیت زیادی در اتاق خواب دارد. در کنار میز توالت استفاده از یک صندلی برای سهولت کار مفید است. وقتی که میز توالت خریداری می‌کنید فقط به زیبایی آن نگاه نکنید بلکه دقت کنید که موارد ایمنی هم در آن رعایت شده باشد. اگر در خانه فرزند کوچک دارید میزهایی که پیچ شده هستند برای شما مناسب تر خواهند بود. زیرا ممکن است در اثر اصابت فرزند شما به میز آینه و روی او بیفتد و آسیب ببیند و یا اگر مدلی انتخاب کردید که آینه جدا دارد می توانید از سازنده بخواهید آن را به میز پیچ کند

  پکیج مقدماتی  طراحی معماری داخلی (درجه دو)  همراه با گواهینامه قابل ترجمه و معتبر فنی حرفه ای  

 

انواع پاتختی و پاف در طراحی اتاق خواب

یکی دیگر از لوازم جانبی مفید در اتاق خواب پاتختی است. نقش آنها رفع نیازهای اصلی اتاق خواب است شما می توانید بر روی پاتختی ها لیوان آب ، ساعت و یا داروهای خود را قرار دهید که هر وقت نیاز به استفاده از آنها دارید می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

پاتختی ها مثل میزهای توالت اندازه و ابعاد مختلفی دارند و در طرح های مختلفی ساخته شده اند. برای تخت های یک نفره یک پاتختی و برای تخت های دو نفره دو پاتختی ارائه می‌شود.

طول و عرض مناسبی که برای پاتختی ها قرار داده می شود 40 تا 50 سانتیمتر است. ارتفاع باید به گونه ای باشد که شما وقتی روی تخت خوابیده اید بتوانید آن را ببینید، پس بهتر است ارتفاع آن 65 تا 70 سانتیمتر باشد.

پاتختی اتاق خواب

پاتختی اتاق خواب

پاتختی اتاق خواب

پاتختی اتاق خواب

پاتختی اتاق خواب

 

تاثیر وجود آینه در طراحی داخلی اتاق خواب

از جمله وسایلی که در کنار سرویس خواب ارائه می‌شود ولی خرید آن الزامی نیست آینه است. در بعضی از سرویس خواب ها آینه ها به صورت قدی طراحی شده‌اند و ارائه می شوند و در بعضی دیگر متفاوت است .

تاثیر وجود آینه در اتاق خواب

تاثیر وجود آینه در اتاق خواب

  حتما بخوانید:  تزیین مبلمان با کوسن 

 

جنس و رنگ کمد در طراحی اتاق خواب

یکی دیگر از وسایلی که در کنار سرویس خواب قرار داده می شود کمد ها هستند که اضافه کردن آن به سرویس خواب با توجه به نیاز و فضایی که منزل شما دارد می تواند متفاوت باشد. حضور کمد در اتاق خواب باعث می شود که شما بتوانید به لباس ها و وسایل خود نظم ببخشید.

اگر فضای اتاق خواب شما جایی برای کمد ندارد پیشنهاد می‌کنیم تختخواب هایی را خریداری کنید که در زیر خود دارای کشو هستند و می توانید از آن کشورها استفاده کنید.

جنس و رنگ کمد در اتاق خواب

استفاده از کمد دیواری باعث برقراری نظم بیشتر در وسایل و لباس ها شود . شما می توانید قسمتی از دیوار را برای قرار دادن کمد دیواری هایی با درهای کشویی یا چارچوب های مختلف و شلف ها اختصاص دهید.

همچنین با استفاده از کمد دیواری هایی از جنس ام دی اف که قطر کمی دارند و مقاومت بالایی دارند می توانید طبقه بندی اتاق خواب ها را بازسازی کنید.

برای انتخاب مدل کمد دیواری باید توجه کنید که کدام مدل برای اتاق شما مناسب تر است و میزان فضایی که در اختیار دارید به چه صورت است و دکوراسیون منزل شما از چه نوعی می باشد؟ کمد دیواری های جدید با کاربردهای مختلفی طراحی شده اند و در بازار عرضه می شوند که در سه دسته کلی کمد رختخواب، کمد لباس و کمد closet می باشند.

پرده اتاق خواب

برای انتخاب پرده اتاق خواب می توانید با در نظر داشتن سبک دکوراسیون خانه و سلیقه ی خود بهترین پرده را خریداری کنید علاوه بر سبک پرده، در انتخاب پرده اتاق خواب باید به فضای در دسترس هم توجه داشته باشید، یعنی پرده ای که برای اتاق خواب های بزرگ و با متراژ بالا خریداری می شود متفاوت از پرده های اتاق خواب کوچک خواهد بود.

پرده اتاق خواب

وجود پرده در اتاق خواب می تواند هم از تابش مستقیم نور خصوصاً در اول صبح جلوگیری کند و هم باعث حفظ بیشتر انرژی برای گرما و سرمای اتاق شود و علاوه بر این موارد، در زیبایی اتاق خواب هم نقش زیادی دارد. زیباترین مدل پرده اتاق خواب صرفا گران قیمت ترین آن نیست شما می توانید برای پرده اتاق خواب از پرده های سلطنتی یا پرده ساده و یا پرده های مدرن و شیک از جنس حریر، تور، مخمل و یا پارچه های دیگر استفاده کنید که انتخاب هر کدام از این پرده ها در طرح ها و رنگ های مختلف مطابق با سلیقه و البته دکوراسیون منزل شما خواهد بود.

پرده اتاق خواب

کاغذ دیواری اتاق خواب

در همه فضاهای مختلف از کاغذ دیواری های متنوع استفاده می شود. در دکوراسیون اتاق خواب نیز استفاده از کاغذ دیواری مناسب برای اتاق خواب می تواند در زیبایی بیشتر این فضا تأثیر چشمگیری داشته باشد.

در انتخاب کاغذ دیواری اتاق خواب باید به نکات مختلفی از جمله رنگ مناسب برای کاغذ دیواری توجه کنید. بهتر است رنگ کاغذ دیواری اتاق خواب تند و درخشان نباشد و مزاحمتی برای استراحت و آرامش شما نداشته باشد. استفاده از رنگ های گرم و صمیمی مثل نارنجی، طلایی، قرمز آجری و رنگ های این چنینی می ‌تواند فضای گرم و جذابی را برای شما فراهم کند. ولی در عین حال استفاده از رنگ ‌های سردی مثل رنگ سبز و زرد هم می تواند گزینه خوبی باشد و انتخاب رنگ کاغذ دیواری اتاق امری کاملا سلیقه ای است و طرح های ملایم از جمله طرح های ساده برای قسمت اتاق خواب گزینه مناسب تری است.

 

رنگ مناسب اتاق خواب

اتاق خواب یکی از مهم ترین بخش ها در هر خانه می باشد که فرد پس از پشت سرگذاشتن یک روز کاری و پر از استرس دنیای امروز، چند ساعت را در آن به استراحت می پردازد. این نقطه از هر منزل باید سرشار از سکوت و آرامش باشد تا فرد برای شروع روز بعد انرژی کافی را داشته باشد. به همین دلیل باید به تمام جوانب طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب توجه داشت که مهم ترین آنها، رنگ بندی اتاق خواب می باشد. از مهم ترین اصولی که در انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب بزرگسالان و زوجین در نظر گرفت عبارتند از:

انتخاب ترکیب رنگ بر اساس اندازه اتاق خواب

برای اتاق های کوچک بهتر است از رنگ های روشن استفاده شود و تنوع رنگی کمتر باشد تا فضا شلوغ بنظر نرسید.

رنگ دیوار اتاق خواب بر اساس فنگشویی

فنگشویی در دکوراسیون داخلی از گذشته تا امروز مورد توجه بسیاری از کشورها بوده است. استفاده از رنگ هایی که به عناصر اصلی طبیعت و زندگی مرتبط می باشند، در فنگشویی بسیار تاکید می شود. بهتر است ترکیب رنگ ها به گونه ای باشد که توازن و تعادل در پنج عنصر فلز (خاکستری و سفید)، آب (آبی و سیاه)، چوب (قهوه ای و سبز)، آتش (قرمز و نارنجی) و زمین (زرد کم رنگ و بژ) ایجاد گردد.

 

  حتما بخوانید:  چیدمان آشپزخانه

 

توجه به روانشناسی در انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب

هریک از رنگ ها باعث بر انگیختن احساس خاصی در افراد می گردند. به همین دلیل است که نباید ملاک و معیار انتخاب ترکیب رنگ اتاق خواب را تنها سلیقه افراد در نظر گرفت. به عنوان مثال، از نظر روانشناسی رنگ ، قرمز باعث تحریک احساسات و ایجاد هیجان و تنش در فرد میشود و استفاده زیاد از آن در اتاق خواب مانع از فراهم شدن آرامش در این فضا خواهد شد. در مقابل، رنگ گل بهی در اتاق خواب بزرگسالان و اتاق های نیلی رنگ می توانند فضایی کاملا آرام و آرامش بخش را ایجاد کنند.

? ترکیب رنگ سبز و نارنجی: ترکیب رنگ سبز و نارنجی یکی از بهترین انتخاب ها برای اتاق خواب بزرگسالان و زوجین است، استفاده از نارنجی در کنار رنگ های سرد می تواند انتخاب خوبی باشد. ترکیب رنگ نارنجی و سبز تلفیق خوبی از رنگ های گرم و سرد را ایجاد می کند که اگر در کنار رنگ های کرم و روشن به کار روند، محیط آرام و زیبایی را در نهایت ایجاد خواهند نمود.

? ترکیب رنگ سبز و قهوه ای: ترکیب رنگ سبز و قهوه ای اتاق خواب یکی از انتخاب های بسیار عالی برای اتاق خواب زوجین می باشد که چوب و زمین را در کنار هم حفظ نموده است. استفاده از اکسسوری های متمایل به طلایی می تواند زیبایی اتاق را چند برابر کند.

? ترکیب رنگ خاکستری و زرد : هارمونی خاکستری و زرد و سایر رنگ های گرم می تواند بهترین انتخاب در بین رنگهای خنثی برای اتاق خواب به شمار رود. برای حفظ چهره مدرن اتاق خواب در این ترکیب بندی رنگ، بهتر است رنگ غالب خاکستری باشد و از زرد کمتر استفاده گردد.

? ترکیب رنگ بنفش و خاکستری: بنفش تیره یکی از رنگ های لوکس می باشد که در طراحی دکوراسیون کاربرد زیادی دارد، اما استفاده از آن در اتاق خواب باید با دقت زیادی انجام شود. بنفش روشن باعث میشود تا فرد خواب آرامی نداشته باشد و علاوه براین، بنفش تیره شاید در نگاه اول احساس خوبی را در فرد ایجاد کند، اما به مرور منجر به افسردگی خواهد شد. به همین دلیل بهتر است با کمک رنگ سفید و خاکستری کمی به روشن تر شدن ترکیب رنگ کمک نمود. اتاق خواب هایی که دارای رنگ بندی تیره می باشند، باید نورپردازی مناسب و روشنی داشته باشند.

? ترکیب رنگ آبی و خاکستری: آبی نماد آرامش می باشد و یکی از بهترین انتخاب ها نه تنها برای ترکیب رنگ اتاق خواب، بلکه برای سایر محیط ها به شمار می رود. این رنگ که در گروه رنگ های سرد قرار دارد را می توان با رنگ های گرم و خنثی به خوبی استفاده نمود. به عنوان مثال، آرامش رنگ آبی را می توان با خاکستری و طوسی به بهترین شکل در اتاق خواب به کار برد.

? ترکیب رنگ آبی تیره و قهوه ای: برای داشتن اتاق خوابی با رنگ بندی متعادل، بهتر است ترکیبی از رنگ های گرم و سرد را در کنار هم استفاده کنید. از نمونه های بسیار عالی می توان به آبی تیره و قهوه ای اشاره نمود که در کنار روتختی یا بالشت های سفید می تواند چهره ای کاملا متفاوت را در اتاق خواب ایجاد کند.

? ترکیب رنگ طلایی و سبز: طلایی از جمله رنگ هایی می باشد که اگر صحیح استفاده شود، می تواند ترکیبی بسیار لوکس و مجلل را ایجاد نماید. اتاق خواب با کاغذ دیوارهای طلایی، روتختی سبز و مبلمان آبی روشن ترکیبی زیبا برای اتاق خواب عروس و بزرگسالان می باشد که نباید از آن غافل شد.

? ترکیب رنگ مشکی و زرد : استفاده از رنگ های تیره نشان از مدرن بودن دکوراسیون می باشد که مزایا و معایب متعددی دارد. در حالت کلی استفاده از رنگ های تیره در اتاق خواب حس مالکیت را در فرد ایجاد خواهد کرد که نقطه مثبت این انتخاب است. اما به مرور فرد احساس افسردگی در محیط های به شدت تیره خواهد داشت، مگر اینکه ترکیب رنگ مناسبی در کنار رنگ های تیره ایجاد نموده و نورپردازی خوبی را در نظر بگیرید. ترکیب رنگ مشکی و زرد از جمله گزینه هایی می باشند که افراد علاقه مند به اتاق های تیره می توانند انتخاب کنند.

? رنگ بندی قهوه ای و مرجانی: مرجانی که در چند سال اخیر جایگاهی ویژه ای در دکوراسیون و صنعت مد و پوشاک به دست آورده است، از ملیح ترین رنگ های گرم می باشد که با اغلب رنگ ها ترکیب خوبی ایجاد می کند. به عنوان مثال، می توان برای  ترکیب رنگ اتاق خواب زوجین و بزرگسالان از قهوه ای کمرنگ و مرجانی استفاده نمود. استفاده از روتختی های قهوه ای کم رنگ، دیوار کرم یا صورتی بسیار کم رنگ و اکسسوری های مرجانی اتاقی روشن و گرم را به همراه خواهند داشت.

? رنگ بندی آبی کلاسیک و زرد : آبی کلاسیک در دکوراسیون 2020 بسیار مورد توجه قرار گرفته و با گزینه های متعددی می توان آن را ست کرد. یکی از این انتخاب ها استفاده از آبی کلاسیک و زرد برای اتاق خواب می باشد. به عنوان مثال می توانید دیوارهای اتاق را آبی کلاسیک نموده و از روتختی زرد استفاده نمایید. این نوع هارمونی رنگ اتاق خواب در گروه اتاق های تیره قرار دارد و با هر نوع سلیقه تناسب نخواهد داشت.

? ترکیب رنگ گل بهی و کرم : آرامش و ملیح بودن گل بهی باعث میشود تا در کنار رنگ کرم شرایط ایده آلی را در اتاق خواب ایجاد کنند. البته پیشنهاد می کنیم در استفاده از رنگ های گرم در اتاق خواب زیاده روی نشود و رنگ های سرد را فراموش نکنید. به عنوان مثال، در ترکیب گل بهی و کرم، اگر دیوارها آبی کم رنگ یا سبز سیج انتخاب شوند، شرایط ایده آل تری برای استراحت فراهم خواهد شد.

 

نورپردازی اتاق خواب

 دقت داشته باشید که نورپردازی اتاق خواب هم اهمیت خودش را دارد و باید دقت کنید اگر قرار است در این قسمت از اتاق مطالعه کنید نور کافی برای شما وجود داشته باشد و هنگامی که قرار است برای خواب در اتاق بمانید باید فضای اتاق شما نور کاملاً مناسبی داشته باشد تا هورمون های خواب شما دچار اختلال نشوند.

 

 

 

اگر به دنبال ایده هایی برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود، متناسب با شرایط آن هستید می توانید خودتان به صورت صفر تا صد اصول حرفه ای دکوراسیون را آموزش ببینید و نه تنها برای خانه خودتان بلکه با استفاده از آموزش ها کسب و کاری در حیطه دکوراسیون درآمدزایی کنید.

 

ارسال دیدگاه