03136001048
آموزشگاه فنی حرفه ای نوین دانش پژوهان (شعبه)

مهندس فروش کیست و چه وظایفی دارد؟

مهندس فروش کیست و چه وظایفی دارد؟
مریم کریمی مریم کریمی |

مهندسی فروش ترکیبی از فروش و مهندسی است که برای بازارهای صنعتی و تجاری کاربرد دارد. تصمیم‌گیری برای خرید در این بازارها با بخش‌های دیگر متفاوت است و بیشتر بر اساس اطلاعات فنی و تحلیل‌های منطقی صورت می‌پذیرد تا بر اساس شکل، مد یا تصمیم آنی. بنابراین فروش در این بازارها نمی‌تواند تنها بر اساس روش‌های فروش بر مبنای مشتری صورت گیرد و به جای آن فروش به اطلاعات فنی و قدرت حل مسائل بستگی دارد و قدرت متقاعدسازی فروشندگان به اینکه خریدار باید پول بیشتری را صرف خرید محصولات یا خدمات کند تا بتواند نیاز کسب‌وکارش را برآورده سازد.

یک مهندس فروش هم فروشنده‌ای‌ست که مهندسی را درک می‌کند و آن را اعمال می‌کند و هم مهندسی‌ست که می‌داند چگونه سیستم‌های مهندسی‌شده را بفروشد. بنابراین آنها نه تنها محصولات و خدمات را به فروش می‌رسانند بلکه مشاوره و پشتیبانی هم ارائه می‌دهند. مهندسان فروش، کالاها یا خدمات علمی و فنی پیچیده را به کسب‌وکارها می‌فروشند بنابراین باید معلومات وسیعی در مورد قطعات و نحوه عملکرد محصولات داشته باشند و از فرآیندهای علمی که منجر به کارکرد این محصولات می‌شود آگاه باشند.

وظایف یک مهندس فروش به شرح زیر است:

معرفی محصولات یا خدمات فنی به مشتریان موجود و احتمالی

صحبت با مشتریان و مهندسان برای شناسایی تجهیزات موردنیاز و الزامات سیستم

همکاری با تیم فروش برای درک نیازهای مشتری و ارائه پشتیبانی فروش

برنامه‌ریزی و ارتقاء محصولات برای برآوردن نیازهای مشتری

کمک به مشتری برای حل مشکلاتِ نصب تجهیزات

پیشنهاد و توصیه‌ی مواد اولیه‌ی مطلوب یا ماشین‌آلات به مشتریان، و نشان دادن اینکه چگونه تغییرات باعث کاهش هزینه‌ها یا افزایش کارایی می‌شود

کمک در تحقیق و پژوهش در جهت ارتقا یا ساخت محصولات جدید

تخصص مهندسان فروش، در فروش محصولات فن‌آوری و علمی پیشرفته است. آنها از مهارت‌های فنی خودشان برای تشریح منافع محصولات یا خدماتشان برای مشتریان احتمالی استفاده می‌کنند برای اینکه نشان دهند که محصولات یا خدماتشان بهتر از رقبایشان است. برخی از مهندسان فروش برای شرکت‌هایی کار می‌کنند که محصولات فنی را طراحی می‌کنند و می‌سازند. برخی دیگر هم برای سازمان‌های مستقل فروش کار می‌کنند.

بسیاری از وظایف یک مهندس فروش مشابه فروشندگان است. آنها باید مخاطب را به خرید محصولات یا خدماتشان جذب کنند، بر سر قیمت مذاکره کنند و فروش را کامل کنند. به این منظور، مهندسان فروش معرفی‌هایی برای توضیح جنبه‌های فنی محصول و اینکه چگونه این محصول مشکل مشتری را حل می‌کند ارائه می‌دهند.

علاوه بر معرفی محصولات فنی، مهندسان فروش وظایف مربوط به فروش مانند تحقیقات بازار را نیز انجام می‌دهند. آنها همچنین نیازهای فنی مشتریان را می‌پرسند و محصولات را برای برآورده کردن نیازهای مشتریان اصلاح و تنظیم می‌کنند. برخی از آنها نیز برای بخش تحقیق و توسعه کار می‌کنند تا بتوانند در تشخیص و توسعه محصولات جدید کمک کنند.

منافع و مزایا

یافتن راهکار برای مسائل پیچیده: 

مسئولیت شما به عنوان یک مهندس فروش این است که به مدیر حسابداری کمک کنید تا مشکلات کسب‌وکار (و پیامدهای این مسائل) را بیابد و سپس راهکارهایی برای درست کردن آن با استفاده از خدمات و سرویس‌های شرکت بیابید. همچنین این موقعیت را دارید تا این راهکارها را در جلسات ارائه دهید.

کار با مشتریان: 

توسعه روابط کاری با مشتریان احتمالی، همان‌طور که باعث می‌شود در مورد کسب‌وکار و چالش‌های آنها بیشتر بیاموزید، می‌تواند بسیار جالب باشد. اگر فکر می‌کنید کارهایی مانند مصاحبه‌ شغل جذابی‌ست، شاید مهندسی فروش برایتان جالب باشد.

شراکت با فروشندگان و مدیران فروش: 

می‌توانید با فروشندگان و مدیرانشان مشارکت داشته باشید. می‌توانید به عنوان یک تیم با هم روی موقعیت‌ها و فرصت‌ها کار کنید و در آنها به موفقیت برسید و خودتان هم مهارت فروشتان ارتقاء پیدا می‌کند.

آموختن از بازار: 

باید بتوانید چیزی که بازار واقعا می‌خواهد را بشنوید. مهندسان فروش این فرصت را دارند که بهتر از همه در مورد چیزی که بازار به دنبال آن است آگاه شوند. شرکت‌های بزرگ این بازخورد را برای مشتریان آسان می‌کنند. این معلومات و مهارت‌ها در صورتی که بخواهید روزی شرکت خودتان را راه بیندازید بسیار مهم است.

به رسمیت شناختن: 

با این کار به کسب‌وکار شرکت‌تان کمک می‌کنید و اگر همه‌ی کارها به خوبی پیش رود کل شرکت شما را دوست خواهند داشت. همچنین از نظر مشتریان به عنوان فردی حرفه‌ای شناخته می‌شوید، فردی که می‌تواند در طول فرآیند فروش به آنها کمک کند.

منبع : اکسیژن

ارسال دیدگاه