03136001048
آموزشگاه فنی حرفه ای نوین دانش پژوهان (شعبه)

آموزش رایگان عکاسی مقدماتی_ ترکیب بندی

آموزش رایگان عکاسی مقدماتی_ ترکیب بندی
مریم کریمی مریم کریمی |

آموزش رایگان عکاسی مقدماتی_ ترکیب بندی

نکات ترکیب بندی عکاسی مقدماتی

نکته اول ترکیب بندی: قانون یک سوم

 این یکی از ساده ترین و قوی ترین قانون های ترکیب بندی در کل عکاسی است، و نیازی نیست که به طور کامل از این قانون پیروی کنید، اما زمانی که امکان چیدمان هر تعداد سوژه دلخواه در صحنه شما وجود دارد، همیشه قانون یک سوم را در نظر داشته باشید.

نکته اول ترکیب بندی: قانون یک سوم

 گاهی ، استفاده از قانون یک سوم راهی عالی برای ایجاد تعادل در کل صحنه است. در عکس بالا، خط افق تقریبا روی خط بالایی قانون یک سوم قرار گرفته است، اما موج سوار نیز تقریبا در نقطه تقاطع خطوط در پایین سمت چپ قرار دارد، و دکل نفتی تقریبا روی تقاطع خطوط بالا سمت راست است، که باعث می شود تصویر کمی متعادل تر به نظر برسد.

 نکته اول ترکیب بندی: قانون یک سوم

 

نکته دوم ترکیب بندی : فضای منفی

مطمئنا با جمله معروف «گاهی اوقات، کمتر بیشتر است» آشنا هستید. «خالی» گذاشتن بخش عمده تصویر و تنها یکی دو سوژه که با دقت در هر جایی از تصویر قرار گرفته اند، می تواند راه بسیار زیبایی برای ساده کردن دنیای اطراف ما باشد.

 نکته دوم ترکیب بندی : فضای منفی

 

نکته سوم ترکیب بندی: عمق میدان

  هیچ چیزی مانند مات کردن پس زمینه به برجسته شدن سوژه کمک نمی کند. اینجاست که داشتن یک دیافراگم سریع (دیافراگم باز – که امکان تنظیم سرعت شاتر سریع را می دهد) بسیار مفید است.

 چه از یک دوربین کراپ سنسور و لنزی مانند Tamron 17-70mm f/2.8 استفاده می کنید و چه از یک دوربین فول فریم و لنزی مانند Tamron 28-200mm f/2.8-5.6، می توانید با باز کردن کامل دیافراگم و کادربندی سوژه در مقابل پس زمینه ای که تا حد ممکن دور باشد، ماتی پس زمینه زیبایی به دست آورید. به عنوان یک قانون کلی، فاصله بین دوربین و سوژه شما باید حداقل نصف فاصله بین سوژه و پس زمینه باشد.

 مطمئن شوید که با دقت فوکوس را بر روی سوژه تنظیم کنید! اگر یک عکس پرتره می گیرید، ممکن است حتی لازم باشد به فوکوس کردن بر روی چشم های سوژه هم توجه ویژه داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است نوک بینی آنها شارپ، و چشم هایشان مات شود! در اکثر دوربین های سونی، استفاده از مُد Eye AF این مشکل بالقوه را به طور کامل از بین می برد.

 با یک سنسور فول فریم، دستیابی به یک عمق میدان کم بسیار ساده تر می شود. تقریبا در هر فاصله کانونی، و با اکثر دیافراگم ها، می توانید ماتی پس زمینه چشمگیری ایجاد کنید، حتی وقتی که لنز شما در انتهای تله f/4 یا f/5.6 باشد.

 هنگام زوم کردن، دیافراگم لنز ۲۸-۲۰۰mm به تدریج بسته می شود. با این حال، به لطف سنسور فول فریم شما هنوز هم یک عمق بسیار کم به دست خواهید آورد. در یک فاصله کانونی نرمال مانند ۶۰mm، هنگامی که لنز بر روی f/4 تنظیم شده، بوکه بسیار نرم باقی می ماند.

 نکته سوم ترکیب بندی: عمق میدان

 

نکته چهارم ترکیب بندی: خطوط هدایتگر

 یکی از بهترین روش ها برای ایجاد تصویری که توجه بیننده را به خود جلب می کند، گنجاندن هر نوع خطی در تصویر است که از پیش زمینه صحنه شروع شده و نگاه بیننده را به داخل تصویر می کشاند. یک خط هدایتگر می تواند مستقیما به سمت یک سوژه قوی برود، یا به طور کلی می تواند به داخل صحنه، یا به سمت یک پس زمینه دور منتهی شود.

 این یک ترفند عالی است که باعث می شود بیننده احساس کند دارد از میان یک پنجره واقعی به صحنه و آن لحظه نگاه می کند، انگار که ، یک تصویر سه بُعدی را می بیند.

  نکته چهارم ترکیب بندی: خطوط هدایتگر

 

نکته پنجم ترکیب بندی: بافت

 گنجاندن هر نوع بافتی در یک عکس تصمیمی است که باید بسیار به دقت گرفته شود، چون آن بافت می تواند از جذابیت هر چیز دیگری، از جمله سوژه اصلی، یا هر گونه خط، شکل، یا رنگ قوی در ترکیب بندی بکاهد.

نکته پنجم ترکیب بندی: بافت

 به نوعی، اغلب خود بافت، حتی وقتی که تنها یک سطح صاف است، به یک سوژه اصلی تبدیل می شود. در صورتی که ظاهر آن بافت جالب و از نظر هنری زیبا به نظر برسد، و کل ترکیب بندی یک حس تعادل را حفظ کند، این مسئله اشکالی ندارد.

 نکته پنجم ترکیب بندی: بافت

 

نکته ششم ترکیب بندی : الگوها

 الگوها مانند بافت هستند، اما معمولا مدیریت و ثبت خلاقانه آنها بسیار ساده تر است. ساده ترین کار این است که فقط کل کادر را با آنها پر کنید! این ترفند ترکیب بندی به شما اجازه می دهد تا انواع واکنش ها را در نگاه بیننده ایجاد کنید. آیا صرفا یک سوژه دلپذیر و آرامش بخش است؟ یا یک المان ابهام یا انتزاع وجود دارد که نگاه بیننده را خیره و متحیر می کند، و باعث می شود تعجب کند که دارد به یک سوژه بسیار بزرگ نگاه می کند یا یک سوژه بسیار کوچک، یا این که خود صحنه ظاهرا تا ابد ادامه دارد؟

 گشتن به دنبال الگوها می تواند یک فعالیت عکاسی بسیار هیجان انگیز باشد.

 نکته ششم ترکیب بندی : الگوها

 

نکته هفتم ترکیب بندی: کادربندی

قاب بندی یا کادربندی (Framing) یک تکنیک ترکیب بندی (کمپوزیسیون) در عکاسی است که به کمک یک کادر یا قاب طبیعی یا مصنوعی موجود در داخل صحنه سوژه را ایزوله یا تنها می کند. برای مثال شما ممکن است از یک تونل، پنجره یا شاخه های یک درخت برای ایجاد یک قاب دوم درون تصویرتان و هدایت چشم بیننده و تاکید بیشتر روی سوژه استفاده کنید. از این رو به این تکنیک، کادر در کادر یا قاب در قاب نیز گفته می شود.

نکته هفتم ترکیب بندی: کادربندی

 قرار دادن یک سوژه کوچکتر و کم اهمیت تر در پیش زمینه تصویر یک تصمیم ترکیب بندی جسورانه است، و گاهی اوقات جواب نمی دهد، اما اگر احساس خلاقیت می کنید همیشه ارزش امتحان کردن را دارد.

نکته هفتم ترکیب بندی: کادربندی

 به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید اجازه ندهید که سوژه های دیگر از لحاظ بصری بر دید شما نسبت به سوژه اصلی تاثیر نامطلوب گذاشته یا آن را مبهم کنند. دقت کنید که سوژه اصلی جلوه یا برجستگی اش را حفظ کند.

 نکته هفتم ترکیب بندی: کادربندی

 

نکته هشتم ترکیب بندی: پرسپکتیو

بینندگان همیشه وقتی یک پرسپکتیو یا چشم انداز منحصر به فرد می بینند با خود می گویند «وای!». چه این پرسپکتیو از بالا به پایین باشد، و چه برعکس، یک تغییر کوچک در پرسپکتیو می تواند همه چیز را تغییر دهد. یکی از ساده ترین راه ها برای ثبت یک تصویر منحصر به فرد، خلاقیت در زوایای دوربین یا زاویه عکاسی است. همیشه از سطح چشم عکس نگیرید. خلاق باشید، پایین بیایید و رو به بالا نگاه کنید، یا برعکس این کار را انجام دهید.

 نکته هشتم ترکیب بندی: پرسپکتیو

 

نکته نهم ترکیب بندی: رنگ

 فقط به دنبال سوژه هایی با رنگ روشن و جا دادن تعداد زیادی از آنها در کادر خود نباشید! سعی کنید از منظر کل پالت رنگ، و نحوه ترکیب رنگ ها فکر کنید. طیفی از رنگ های مشابه (مجاور) یا دو سه تا رنگ متضاد (مکمل) قوی ترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

 نکته نهم ترکیب بندی: رنگ

ارسال دیدگاه