03136001048
آموزشگاه فنی حرفه ای نوین دانش پژوهان (شعبه)

آموزش رایگان فتوشاپ _جلسه2_ ابزار سطل رنگ

آموزش رایگان فتوشاپ _جلسه2_ ابزار سطل رنگ
مریم کریمی مریم کریمی |

آموزش رایگان فتوشاپ _جلسه2_ ابزار سطل رنگ

ابزار سطل رنگ

 Gradient tool  Gradient tool و  Paint  Paint  

کار با این دو ابزار تقریبا یکسان است فرقی که وجود دارد این است که ابزار  Gradient دارای طیف رنگی می باشد یعنی شما می توانید چند رنگ را با هم در یک مسیر قرار  داده و در قسمت مشخص شده از آن استفاده کنید اما این قابلیت در ابزار Paint وجود ندارد . 

ابزار سطل رنگ

حال به این نکته دقت داشته باشید که شما نمی توانید تمام درصد رنگی های مشخص در فتوشاپ را حفظ کرده و از آنها در طرح های مختلف استفاده کنید پس این سوال مطرح می شود که چگونه باید درصد رنگ دلخواه را برای ایده ای که می خواهید به یک تصویر تبدیل کنید را بدست آورید.

با استفاده از ابزار Info که با کلید F8 همانند تصویر زیر فعال می شود. 

ابزار سطل رنگ

حال در تصویر زیر ببینید که چگونه وقتی قلم Info روی رنگ مشخص شده می رود درصد آن نشان داده می شود شما می توانید با به خاطر سپردن این سه عدد یا با یادداشت برداری از آن در طرح های خود استفاده کنید. 

ابزار سطل رنگ

کافیست همانند تصویر زیر بر روی پالت رنگ کلیک کنید تا مقدارهای تصاویر بالا را جایگزین کرده و از رنگ مورد نظر استفاده کنیم. 

ابزار سطل رنگ

دو مربع مشکی رنگ که در تصویر پایین مشاهده می کنید مربع اول foreground مربع دوم Background است

 شما با کلیک بر روی مربع اول و وارد کردن مقدارهای مشخص شده ای که با ابزار Info بدست آورده اید می توانید به رنگ مورد نظر خود برسید. 

Background

 

  پکیج کامل  کاربر گرافیک رایانه ای با Photoshop  همراه با گواهینامه قابل ترجمه و معتبر فنی حرفه ای  

 Gradient Tool

ابزار Gradient دارای طیف رنگی با تنظیمات Linear.Redial.Angle.Reflected و Diamond می باشد که کاربرد هرکدام از آنها را برای شما توضیح می دهیم.

  1. بر روی پالت انتخاب طیف رنگ کلیک کنید. 
  2. در قسمت  Presets می توانید طیف رنگی خود را انتخاب کنید. 
  3. در قسمت Gradient Type می توانید با کلیک بر روی مربع های کوچک و باز شده صفحه  Select stop color رنگ مورد نظر خود را انتخاب و در پالت رنگی استفاده کنید . 

به این نکته دقت داشته باشید که برای حذف مربع های کوچک کافیست با موس درگ کرده و مربع  را به طرف بیرون کادر مستطیل شکل بکشید و برای اضافه کردن بر روی قسمت های مستطیل شکل کلیک کنید. 

 Gradient Tool

ابزار خط کش

یکی از پر کاربردترین ابزار که در بیشتر آموزش ها نیز استفاده می شود ، اندازه گیری و مشخص کردن سایز یک تصویر جزم ملزمات طراحی می باشد . زمانیکه شما قصد طراحی یک کارت ویزیت یا یک بنر را داشته باشید همانطور که می دانید باید از هر طرف طرح در دست ساخت با ابزار خط کش یک خط به طرف داخل ترسیم کنید و آن را خط برش فرض کرده وطرح خود را در کادر ترسیم شده دنبال کنید.

بسیار خوب وقت شما را بیشتر از این نمی گیرم و شما را با ابزار Ruler آشنا می کنم .

  1. فتوشاپ را باز کرده و یک صفحه با ابعاد دلخواه ایجاد کنید.
  2. ابعاد صفحه جدید را دلخواه وارد کرده و بر روی کلید OK کلیک کنید.
  3. ابزار Rectangle Tool را انتخاب کرده و سه مربع بکشید. 
  4. ابزار Ruler یا خط کش را می توانید از نوار ابزار بالای صفحه view یا کلیدهای Ctrl + R را انتخاب کنید. 

 Ruler

بعد از فعال شدن ابزار خط کش شما می توانید از چند روش از این ابزار استفاده کنید. 

روش اول موس را بر روی خطوط عمودی و افقی که در تصویر بالا با کادر قرمز مشخص شده است برده ، درگ کرده و در هر کجای تصویر خط مورد نظر را قرار دهید .

روش دوم شما اندازه دقیق کادر خود را می دانید همانند کارت ویزیت اما می خواهید از هر طرف کادر 5mm به طرف داخل خطی بکشید باید از view گزینه New Guide را انتخاب کنید ،بسیار خوب کافیست در صفحه باز شده اندازه و جهت خط را مشخص کنید تا خطوط شما ترسیم شود. 

یک بار خط را در جهت عمودی و بار دیگر افقی با اندازه  5mm تکرار کنید . بعد از آن اگر بخواهید یک خط دیگر در جلو خط اول ترسیم کنید در نوار ابزار گزینه Lock Guides را انتخاب کرده و دوباره خطور خود را با اندازه 10mm ترسیم کنید. 

در بعضی از مواقع شما می خواهید اشکال کشیده شده را با هم تراز کنید کافیست بر روی    Veiw کلیک کرده و گزینه  Show را انتخاب و گزینه Smart Object را انتخاب کنید . حالا کافیست یکی از مربع های کشیده شده در مرحله اول را از طرف راست یا چپ با مربع های دیگر تراز کنید کمی مربع قرمز رنگ را نزدیک دو مربع ببرید مشاهده می کنید که همانند آهن ربا به اشکال دیگر نزدیک می شود و در یک راستا قرار می گیرد. 

ابزار خط کش

در فتوشاپ ابزار Ruler Tool می تواند کمک زیادی به طراحانی که می خواهند اندازه دقیق یک کادر ترسیم شده را متوجه شوند بکند . همانند تصویر زیر Ruler Tool را انتخاب کنید. 

Ruler Tool

کافیست هر نقطه ای از کادر کشیده شده را با خطوط مشخص کنید تا اندازه دقیق آن در نوار ابزار بالای ابزار مشخص شود. 

 

 

جلسات آموزش رایگان فتوشاپ:

ارسال دیدگاه