03136001048
آموزشگاه فنی حرفه ای نوین دانش پژوهان (شعبه)

توصیه نامه 195 (( سازمان جهانی کارILO ))

توصیه نامه 195 (( سازمان جهانی کارILO ))

توصیه نامه توسعه منابع انسانی : آموزش رسمی ، غیررسمی و آموزش مادام العمر

مقدمه ی مدیرکل :
توسعه منابع انسانی به ویژه آموزش رسمی و غیررسمی از اهداف سازمان جهانی کار به معنای ایجاد فرصتهای مناسب برای زنان و مـردان ، دسـتیابی بـه کـار مولـد و شایـسته در شـرایط آزادی ’برابــــری ’ امنیــــت و مقــــام انــــسانی بــــه شــــمار مــــی رود. لــــذا آمــــوزش رســــمی و غیررسمی رکن اصلی دستور جلسه کارشایسته محسوب می گـردد. امـسال سـند جدیـد و پویـا یی، درتوسعه منابع انسانی با رویکرد آموزش رسمی و غیررسمی و آموزش مادام العمر بکار رفتـه اسـت که سندی جهت دار و راهبردی با نگاه به آینده است در این سند چالشهایی کـه افـراد هـر جامعـه در پیشرفت دانش ’ مهارت و توانمندیهای شغلی در قرن 21 با آن مواجهند ، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و برای اولین بار موضوع آموزش غیررسمی نظیر آموزش مداوم ’ مهارت و توانمندیهای شـغلی را در سند سازمان جهانی کار به چالش می کشاند.
آموزش رسمی و مهارتها ’ زمینه ساز کاربرد تکنولوژیهای جدیـد بـوده و توانمنـد یهای شـغلی فرد، بهره وری و رقابت بنگاههای اقتصادی را افزایش مـی دهـد. سیاسـتهای دقیـق آمـوزش ر سـمی وغیررسمی علاوه بر اینکه سند مهمی برای جبران اثرات منفی جهـانی سـازی اسـت ، از سـوی دیگـر افراد جامعه را نیز با دانش و مهارتهای مختلف برای بهره گیری از فرصتهای بدست آمده ، تجهیـز مـی نماید و سیاستهای بازار کار را به فعالیت بهتر وامی دارد. اما آموزش رسمی و غ یررسـمی بـه خـودی خود کافی نیست و برای تاثیر بیشتر باید به ایجاد سیاستهای تلفیقی، که بر رشد اقتـصادی و شـغلی نظارت دارد، روی آورد.
تعدادی از نمایندگان کشور های عضو در تحلیل گزارش کمیسیون جهانی در بعد اجتماعی جهانی سازی اظهار داشتند که آن دسته از کشورهایی که از جهانی سازی سود بیشتری می برند’ بطور جدی در سیستم آموزش رسمی و غیررسمی خود سرمایه گذاری کرده اند . بـرای مثـال آقـای فونـگ وزیـر منابع انسانی مالزی در کنفرانس سازمان جهانی کار ایده خـود را در ایـن خـصوص در قالـب مفهـوم کنونی آزادی خواهی ’ جهانی سازی و سناریوی متغیر اقتصادی و نیاز به اشاعه مهارتهای نیروی کار مطرح نمود. نماینده کارفرمایان بنگلادش ’ ضمن بیان اینکه بیشتر کشورهای جنوب آسیا برای کاهش فقر ’ اصلاحات اقتصادی عمده ای را پیش گرفته اند ، به فقدان مهارت و عدم بهره وری این قشر اشـاره نمود.
این توصیه نامه با چالشهای متعددی ناشی ازجهانی سازی مانند مسئله فرار مغزها که منجر به نگرانی کشورهای درحال توسعه می باشد’ در ارتباط است . توصیه نامـه مـذکور مبـین مکانیزمهـای  جهانی است که فشارهای معکوس بر روی کشو رهای درحال توسعه و کمبود افراد ماهر را کاهش مـی دهد، استراتژی آموزش رسمی و غیررسمی ، ایجاد شرایط و کار مناسب ، رشد اقتـصادی ، سـرمایه گذاری، توسعه انسانی را تعیین و به این کشورها در حفظ وارتقا نیرو ی ماهر خود کمک می نماید تـا با روشهای جدید از منابع افزوده آموزش رسمی و غیررسمی و آموزش مداوم بهـره بـرداری گـردد .
ایجاد حلقه های مثبت میان دانش و مهارتها ازیکـسو و رشـد مولـد ’ کـاهش فقـر و ظرفیـت اجتمـاعی ازسوی دیگر محور توصیه نامه رشد منابع انسانی است.
سازمان درحال انجام اقداماتی در راستای حمایت و توسعه توصیه نامه جدید م ی باشـد کـه ایـن اقدامات شامل گسترش و تبدیل وب سایت کنونی به یک راهنم ای علمی دیجیتالی برای کـاربرد عملـی آن می یاشد که در جلسه 88 کنفرانس ( سال 2000) درمورد توسعه منابع انسانی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. راهنمای دیجیتالی ’ راهی سازنده و خلاق برای حمایت از دفاتر منطقه ای سازمان جهـانی کار است. راهنمای مذکور ’ مـتن توصـیه نامـه ر ا بـه تمـام اسـناد بـین المللـی در آمـوزش رسـمی و غیررسمی و به بیش از 500 نمونه سیاستهای آموزشی غیررسمی ملی وسایر برنامـه هـا در ارتبـاط قرار دارد
نظریه جدید اعضا که دراین راهنمای دیجیتالی ارائه شده است برنامه کاری بـسیار مفیـد و اثـر بخشی را پس از چهار سال کار مداوم و پی در پی در پیشبرد همکاری میان کـشورها در حـوزه منـابع انسانی عرضه نموده است.

خوان سوماویا مدیرکل 



مقدمه :
 توصیه نامه جدید سازمان جهانی کار درباره توسعه منابع انسانی : آموزش رسمی و غیررسمی و آموزش مداوم ( شماره 195 ( توسط کنفرانس جهانی کار در ژوئـن 2004 بـه تـصویب رسـید . ایـن توصیه نامه یک استاندارد جامع و پویای کار بین المللی در سازمان جهانی کـار میباشـد کـه دولتهـا ’ کارفرمایان و کارگران را بر تأثیر گذاری بـر سیاسـتها و برنامـه هـای آمـوزش رسـمی و غیررسـمی و آمــوزش مــداوم در قــرن 21 ترغیــب نمــوده و مــردم را در مرکــز توســعه اجتمــاعی و اقتــصادی قرار میدهد.
این توصیه نامه دولتهای عضو را با توسعه و اجرای سیاستهای آموزش رسمی و غیر رسـمی و آموزش مداوم که منجر به افزایش مهارت شغلی فرد می گردد ’ اشنا می سازد. این سیاسـتها بواسـطه مذاکرات اجتماعی بطور کامل شکل می گیرد . بخش داخلی و فراگی ر اقتصاد ’ برنامـه هـا و سیاسـتهای اجتماعی بازارکار در راستای رشد اقتصادی و شغلی و بمنظور تاثیر سیاستها، طراحی و تـدوین مـی شوند. کیفیت آموزش ’ آموزشهای قبل از استخدام و آموزشهای مادام العمر سه رکن اصلی درایجـاد و حفظ توانمندیهای شغلی فرد است، زمانی که این سـه رکـن اصـلی در مکانیزمهـای شـفاف ارزیـابی مهارت لحاظ می شوند ’سیاستهای آموزش رسمی و غیررسمی در توسعه مهارت بنگاههای اقتـصادی ’ صنایع ’ بخشها و مؤسسات آموزشی نقش موثر بسزایی به خود می گیرند.
این توصیه نامه از اجزای مهمی که بازتاب ارزشهای سازمان جهـانی کـار میباشـ د تـشکیل شـده است. آموزش رسمی ، غیررسمی و آموزش مداوم با رشد منافع افراد ’ بنگاههای اقتصادی و بطورکلی اقتصاد و جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد ، آموزش مداوم بخشی از فرهنگ اجتماعی است و در رشد فردی و تعالی افراد جامعه بسیار حائز اهمیت اسـت در ایـن راسـتا شـرکای اجتمـاعی در تکمیـل و حمایـت آموزش مداوم نقش مهمی را ای فا می کند که بسیاری از کشورهای درحال توسعه باید در طرح و اجرا و تکمیل سیاستهای آموزش رسمی وغیررسمی و برای توسعه اقتصادی و شـغلی و ریـشه کنـی فقـر و ایجاد درک روشنی نسبت به کار شایسته که از اهداف سازمان جهانی کار است همکاری نمایند.
سند مذکور آموزش رسمی وغیررسمی را حق همه شهروندان مـی دانـد . ایـن سیاسـتها افـراد را بـا آموزش رسمی و غیررسمی و آموزش مداوم آشنا می سازد تا ابزار نیرومندی برای استقلال اجتماعی، اقتصادی و تساوی جنسیتی اقشار جامعه باشد.
بنگاههای اقتصادی در ارتقاء سرمایه گذاری آمـوزش غیررسـمی و درایجـاد آمـوزش تجربـی و برنامه های آموزش غیررسمی در قالب دوره های کارآموزی نقش اصلی را ایفا می کنند. 
توصیه نامه 195 بر روند جهانی سازی سیاستهای آمـوزش رسـمی و غیررسـمی کـشورها، بـه ویژه کشورهای محروم ، مقروض و فاقد نیروی کار ناشی از مهاجرت تاثیر بسزایی دارد . سـند جدیـد’ از آموزش رسمی و غیررسمی و آموزش مداوم برای افزایش سرمایه و کمـک بـه کـشورهای محـروم’ حمایت می کند. بعلاوه از این توصیه نامه برای مکانیزمهای جهانی شامل ’ استراتژیهای توسعه منـابع انسانی در راستای کاهش اثر منفی مهاجرت نیروی کار ماهر در کشورها’ بکار برده می شود. اگر ایـن کشورها آموزش رسمی و غیررسمی و آموزش مداوم را در مرکـز سیاسـتهای توسـعه ای خـود قـرار دهند’ ضرورت افزایش همکاریهای فنی و مالی ملموس تر می شود.
توصیه نامه 195 در اقتصاد غیررسمی و فراخوان کشورهای عـضو بـرای توسـعه برنامـه هـا و سیاستهایی که چالش تحول فعالیتهای اقتصاد غیررسمی را نشان میدهد اهمیت خاصی قائل است . این توصیه نامه نشان می دهد که سیاستها و برنامـه هـا ی آموزشـی بایـد بـرای ایجـاد کـار شایـسته و فرصتهایی آموزش رسمی و غیررسمی در مشارکت با کارفرمایان و کـارگران بـرای نیـل بـه اقتـصاد رسمی ’ همکاری نمایند.
دسترسی افراد یک جامعه به آموزش رسمی وغیررسمی و آموزش مداوم درتمامی کشورها اعـم از کشورهای پیشرفته و محروم ’ مسئولیت خطیری است. این توصیه نامه در قالب راهنمای دیجیتالی و مجموعه ای از راهنماهای خاص در اختیار مولفه های سازمان جهانی کار خواهد بـود. و در طراحـی و تأثیرگداری سیاستها و برنامه های آموزش رسمی و غیررسمی و آموزش مداوم تاثیر بسزایی دارد.

جان استوارت
مدیر دپارتمان مهارت و توانمندیهای شغلی

 

« کنفرانس جهانی کار »

« توصیه نامه 195 »

توصیه نامه درباره توسعه منابع انسانی : آموزش رسمی ، غیررسمی و آموزش مداوم

هیئت مدیره سازمان جهانی کار نودودومین اجلاس جهانی کار را در تاریخ اول ژوئن سـال 2004 در ژنو برگزار نمود. آموزش رسمی، غیررسمی و آموزش م داوم در ارتقاء منافع اشخاص ’ بنگاههـای اقتصادی ’ اقتصاد و اجتماع به ویژه در چالـشهای بحرانـ ی اشـتغال ’ ریـشه کنـی فقـر ’ بیمـه هـای اجتماعی و حمایت از رشد اقتصادی در اقتصاد جهانی تاثیر متقابل دارد.
فراخوانی دولتها ’ کارفرمایان ’ کارگران برای بازنگری تعهدات آموزش مداوم :
دولتها با سرمایه گذاری و ایجاد شرایطی برای پیشبرد آموزش رسمی و غیررسمی در بنگاههـای اقتصادی با آموزش کارمندان و افراد و ارائه آموزشهای رسـمی و غیررسـمی و فرصـتهای آمـوزش مداوم در تعامل قرار دارند.
آموزش رسمی ، غیررسمی و آموزش مداوم از ارکان اصلی بخش درونی اقتصاد فراگیر ’برنامه و بودجه ، سیاستهای اجتماعی و بازارکار است که رشد اقتصادی ، اشتغالزایی و توسعه اجتماعی پایـه ریزی می نماید.
بسیاری از کشورهای درحال توسعه به حمایت درطرح ’ سرمایه گذاری و اجرای آموزش رسـمی مناسب و سیاستهای آموزش غیررسمی برای دستیابی به توسعه انسانی ’ اقتصادی و رشد اشتغال و ریشه کنی فقر نیاز دارند . آموزش رسمی، غیررسمی و آموزش مداوم عامل مهمـی در توسـعه منـابع انسانی ’ دستیابی به فرهنگ ودرک عمیقی از کار شایسته برای کارگران درهـر جـا کـه باشـند هـدف اولیه سازمان جهانی کار است.
قوانین و اصول مندرج در اسناد مرتبط سازمان جهانی کار به ویژه موارد ذیل تعیـین نمـو د کـه این طرحها باید در قالب توصیه نامه پیکره بندی شود :

الف ) - کنوانسیون توسعه منابع انسانی 1975 ‘ توصیه نامـه و کنوانـسیون سیاسـت شـغلی 1964 ‘ توصیه نامه سیاست شغلی ( بند متمم )1984 ‘ توصیه نامه و کنوانسیون مرخصی آموزشی  ( با پرداخت حقوق ) 1974
ب ) - بیانیه سازمان جهانی کار درمورد مدیران اصلی و حقوق کار
ج ) - بیانیه سه جانبه مدیران درمورد بنگاههای اقتصادی چند ملیتی و سیاستهای اجتماعی
د ) - نتیجه گیری درباره توسعه و آمـوزش منـابع انـسانی کـه درجلـسه 88 ( سـال 2000 ) در کنفرانس جهانی کار مورد قبول واقع شد تصمیم گیری درمورد قبول طرحهای معین باتوجه به آموز ش و توسعه منابع انـسانی در ردیـف چهارم دستور جلسه قرار گرفت.

I .اهداف ’ مفاد و تعاریف :

1 - اعضاء باید بر اساس گفتگوی اجتماعی، توسعه منابع انسانی ملی ’ سیاستهای آموزش رسمی و غیررسمی و آموزش مداوم و منطبق با سیاستهای اقتصادی ’ مالی و اجتماعی را مبنای کار خود قـرار دهند.
2 - برای کاربرد این توصیه نامه :
الف ) - واژه آموزش مادام العمر دربرگیرنده تمامی فعالیتهای آموزش مهـارت در طـول زنـدگی است .
ب ) - واژه صلاحیت: دانش ’ مهارت و فنون کاربردی در رشته خاصی را در بر می گیرد.
ج ) - واژه مهارت به معنای مجموعه ای از توانائیهای حرفه ای وشغلی کارگر در سـطوح ملـی ، منطقه ای و بین المللی می باشد.
د ) - واژه اشتغالزایی ’ به مهارت و صلاحیتهای متغیری اطلاق می شود که اسـتعدادهای افـراد را برای بکارگیری فرصتهای آموزش رسمی و غیررسمی موجود ’ بمنظور نیل به کار شایسته ’ بـرای پیشرفت بنگاههای اقتصادی در میان مشاغل مختلف وبرای هماهنگی با تغییرات تکنولوژی و شـرایط بازار کار افزایش میدهد.
3 - اعضاء باید سیاستهای توسعه منابع انسانی ’ آموزش رسمی و غیررسمی و آموزش مـاد ام العمر را بشناسند:
الف ) - آموزش مادام العمر و توانمندیهای شغلی بخشی از حوزه سیاسـ تگذاریهای آموزشـی و برای ایجاد کار شایسته و در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدارمی باشد. 
ب ) - به اهداف اقتصادی و اجتماعی ، توسـعه اقتـصادی در راسـتای جهـانی سـازی، دانـش و مهارت ’ ارتقاء کار شایسته ’ حفظ شغل ’ توسعه اجتماعی ’ بیمه های اجتمـاعی و کـاهش فقـر توجـه یکسان داشته باشد.
ج ) - اهمیت نوآوری’ رقابت جویی ’ بهره وری ’ رشد اقتصادی ’ ایجاد کار شایـسته و اشـتغال زایی’ با رویکرد نوآوری’ فرصتهای شغلی جدیدی را بوجود می آورد و روشهای نوینی برای آمـوزش رسمی، غیررسمی و مهارتهای جدید ایجاد می نماید.
د ) - تحول عملکرد اقتصاد غیر رسمی باید گرایش به سوی کار شایسته داشـته باشـد بعبـارت دیگر، سیاستها و برنامه ها باید با هدف ایجـاد کـار شایـسته و فرصـتهایی بـرای آمـوزش رسـمی و غیررسمی توسعه یابند و با تأیید آموزشها و مهارتهای اولیه برای حرکت بـسوی اقتـصاد رسـمی بـه یاری کارگران و کارفرمایان بشتابند.
و ) - رشد و حمایت سرمایه گذاری دولتی و خـصوصی بـرای اسـتفاده از اطلاعـات و تبـادلات تکنولوژی در آموزش رسمی و غیررسمی و آموزش معلمان ، مربیان و استفاده از شـبکه مـشارکتهای محلی ’ ملی و بین المللی ضروری است.
 هـ ) - نابرابریها در مشارکت در آموزش رسمی و غیررسمی کاهش یابد.
4 - اعضاء باید :
الف ) - آموزش رسمی و غیررسمی حق همگانی محسوب نموده و در تعامل با شرکای اجتمـاعی امکان دسترسی برابر آموزشی را برای همگان میسر نمایند.
ب ) - آموزش مادام العمر باید مبنای تعهد باشد ، دولت با سرمایه گذاری و ایجاد شرایطی برای ترفیع آموزش رسمی و غیررسمی در کلیه سطوح’ بنگاههای اقتصادی را با آموزش کارمندان ، متعهـد به ایجاد فضای کاری ماهر می سازد

 II .توسعه و اجرای سیاستهای آموزش رسمی و غیررسمی

5 - اعضاء باید :
الف ) - استراتژی ملی آموزش رسمی و غیررسمی و راهکاری سیاستهای آموزشی در سطوح ملی ’ منطقه ای ’ محلی و بنگاههای اقتصادی را با مشارکت شرکای اجتماعی تهیه و تدوین نمایند.
ب ) –برای جذب بنگاههای اقتصادی به سرمایه گذاری در آموزش رسمی و غیـر رسـم ی، سیاسـتهای حمایتی - اجتماعی و غیره را توسعه داده و محیط اقتصادی و پویا یی را برای ایـن موسـسات بـرای افزایش کارایی و فرهنگ سازی توسعه مهارت ایجاد نماید.
ج ) - سیستم ارائه آموزش رسمی و غیررسمی را درسطح ملی تسهیل نماید.
د ) - مسئولیت سرمایه گذاری کیفی آموزش و آموزش پیش از کار معلمـان و مربیـانی مـاهر را بـا رویکرد کار شایسته به عهده بگیرند.
ل ) - ساختار شرایط ملی باید به گونه ای باشد تا افراد بـر اسـاس هـدایت شـغلی آمـوزش مهـارت خاصی را دنبال نمایند چنین روندی آموزش مـداوم را تـسهیل بخـشیده و بـه بنگاههـای اقتـصادی و آژانسهای کاریابی بمنظور تطابق عرضه وتقاضای مهارتها ’ راهنمایی افراد در انتخاب رشته کمک مـی کند. این ساختار باید پاسخگوی تغییرات تکنولوژی در رونـد بازارکـار و شـناخت تفاوتهـای محلـی و منطقه ای در سطوح ملی باشد .
م ) - گفتگوهای اجتماعی و مذاکرات سه جانبه گرایی - در خصوص آموزش در سطوح بین المللـی ’ ملی ’ منطقه ای ’ محلی و بخشی و سطوح بنگاههای اقتـصادی بعنـوان اصـل اساسـی بـرای توسـعه سیستمها ’ ارتباط برنامه ’ کیفیت و سودآوری - تقویت شوند.
ن ) - فرصتهای برابر برای زنان و مردان در آموزش رسمی و غیررسم ی و آمـوزش مـداوم افـز ایش یابد.
و ) - دستیابی به آموزش رسمی ، غیررسمی و آموزش مداوم برای افـراد بـا ( نیازمنـدیهای خـاص شناخته شده ملی ) نظیر جوانان، افراد کم مهارت ، معلولان ، مهاجرت کارگران قدیمی ، افـراد بـومی ، اقلیت نژادی و اجتماعی و برای کارگران بنگاههای اقتصادی کوچک و م توسط دراقتصاد غیر رسمی در بخش روستایی و درخوداشتغالی تسهیل و ترویج شوند.
هـ ) - از شرکای اجتماعی در گفتگوهای اجتماعی در خصوص آموزش حمایت نمایند. 
ی ) - افراد را ازطریق آموزش رسمی ، غیررسمی و آموزش مادام العمر در راستای توسعه مهـارت و کار شایسته تشویق نماید. .
6) - 1 (کشور های عضو باید سیستم آموزش رسمی و غیررسـمی همـاهنگ ی را بـا مفهـوم آمـوزش مادام العمر ایجاد نمایند در این سیستم دولت موظف به نظارت بر آموزش رسمی، آموزش پیش از کار و آموزش بیکاران بوده و از سوی دیگر نقش شرکای اجتماعی را در روند روبه رشد آموزشـها بـویژه نقش کارمندان در ایجاد فرصتهای شغلی برسمیت بشناسند.
(2 (آموزش رسمی و آموزش قبل از کار ’ شـامل آموزشـهای اجبـاری علـوم پایـه ’ مهارتهـای خوانـدن ونوشتن و ریاضیات و استفاده مناسب از اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات می باشد.
7 - اعضاء باید برای در خصوص سـرمایه گـذار ی در حـوزه اموزشـهای رسـمی و غیـر رسـمی بـا کشورها معیارهایی را درنظر بگیرند.

III .آموزش رسمی و آموزش پیش از کار

8 - ( اعضاء باید :
الـــف ) – نـــسبت بـــه نقـــش آمـــوزش رســـمی و آمـــوزش پـــیش از کـــار بـــا مـــشارکت شرکای اجتماعی اهمیت خاصی قائل گردد زیرا نقش اموزش را در افزایش ت وانمندی های شـغلی نمـی توان انکار کرد.
ب ) - برای بزرگسالانی که در زمان جـوانی از آمـوزش ر سـمی و غیررسـمی بهـره منـد نـشده انـد راهکارهای اموزشی ویژه ای را در نظر بگیرد
ج ) - درحد امکان از اطلاعات جدید و تکنولوژی ارتباطات در یادگیری و آموزش غیررسـمی اسـتفاده نمایند.
د ) - اعتبارات و اطلاعات شغلی بازارکار و مشاوره شغلی مرتبط با قوانین کار را تضمین نماید.
م ) - آموزش رسمی و برنامه های آموزش غیررسمی پیش از کار کاملا باهم مرتبط بوده و از کیفیت خوبی برخوردارند.
ن ) - سیستم آموزشهای رسمی و غیررسمی شـغلی بـرای یـافتن فرصـتهای مناسـب و در راسـتای توسعه و تضمین مهارتهای مرتبط با بازار کار گسترش یافته اند.

IV .توسعه صلاحیتها

9 ( اعضاء باید :
الف ) - ’ بنگاههای اقتصادی باید با مشارکت شرکای اجتماعی مهارت فرد را ترویچ دهند.
ب ) – نقش شرکای اجتماعی ’ بنگاههای اقتصادی و کارگران را در آموزش غیررسمی بشناسند.
ج ) - از ابتکاراتی که توسط شرکای اجتماعی در زمینه آموزش غیررسمی در گفتگوهای دوجانبـه ای که شامل مذاکرات سه جانبه گرایی ( دولت - کارگر - کارفرما ) میباشد حمایت نمایند.
د ) - معیارهای مثبتی را برای انگیزش سرمایه گذاری و مشارکت در آموزش غیررسمی بوجود آورد.
ر ) - آموزشهای کارگاهی شامل آموزشهای رسمی و غیررسمی و تجربیات کاری را اشاعه دهد .
س ) - آموزش کارگاهی را گسترش داده و آموزش غیررسمی را از طرق ذیل گسترش بخشند:
 I - ( بهره گیری از کارهای عملی که مهارت را توسعه می دهد.
II - ( سازمان دهی آموزش غیررسمی شغلی با مجریان خصوصی و عمـومی آمـوزش غیررسـمی و استفاده بیشتر از اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات را در اولویت کاری خود منظور نماید.
III - ( استفاده از شیوه های جدید آموزشی ، سیاستهای اجتماعی مناسب و معیارهای مـشارکت در آموزش غیررسمی را متداول سازد.
ل ) – آموزش و توسعه منابع انسانی کارمندان بخش خصوصی و دولتی را توسعه بخشد.
م ) - استراتژی فرصتهای برابر ’ معیارهای ترویج آموزشهای غیررسمی زنـان بـا رویکـرد کـاهش تبعیض جنسیتی در بخشهای اقتصادی و برای افراد با نیازهای خاص را توسعه دهند.
ن ) - فرصتهای برابر دستیابی به راهنمای شغلی و افزایش مهارت کـارگران ، آمـوزش حـین خـدمت شاغلین را افزایش بخشند.
و ) - بنگاههای اقتصادی چند ملیتی را برای آموزشهای غیررسمی کارمندان فراخوان نماید.
هـ ) - توسعه سیاستهای آموزش غیررسمی برابر و امکان شناخت نقش شـرکای اجتمـاعی را بـرای شاغلین مهیا سازد
ی ) - سیاستهای توانمندی افراد در مدیریت کاری ’ خانواده و فواید آموزش مداوم را ترویج نمایند.

V .آموزشهای غیررسمی در راستای کار شایسته و بیمه های اجتماعی

10 - ( اعضاء باید :
الف ) آموزش غیررسمی بیکاران به ویژه افرادی که درجستجوی راهـی بـرای ورود بـه بـازار کـار و افزایش مهارت شغلی ’ حفظ کار شایسته در بخش خـصوصی و دولتـی هـستند را مـسئولیت اولیـه دولت محسوب نماید.
ب ) نقش شرکای اجتماعی را در حمایت از سیاستهای توسعه منابع انسانی به رسمیت بشناسد.
ج ) نقش مدیران محلی و جناحهای علاقه مند را در اجرای برنامه ها تایید کند

VI.ساختارمهارت

 11) – (1 (معیارهای ساختار مهارت باید بر اسـاس شـرایط ملـی باشـد ، سـاختار مـذکور بایـد دارای مکانیزم کیفی خاص وبا مشاوره با شرکای اجتماعی طراحی و تدوین گردد.
(2 (چنین روشی باید هدفدار ’ مغایر با تبعیض جنسیتی و مطابق با استاندارد باشد.
(3 (ساختار ملی باید شامل سی ستم کیفی باشـد کـه مهـارت را درمیـان بخـشها ’ صـنایع ’ بنگاههـای اقتصادی و مؤسسات آموزشی گوناگون تضمین نماید.
12 - (مفاد ویژه ای باید برای شناخت و تضمین مهارت و ارزیابی کارگران مهاجر طراحی شود.

VII .مجریان آموزش غیررسمی

13 - (اعضاء باید مفاد آموزش غیررسمی و استاندارد های کیفـی را بـا همکـاری شـرکای اجتمـاعی ومطابق با نیازهای مختلف افراد و بنگاههای اقتصادی شناسایی و تغییرات مهارتها و ساختا ر نظـارت کیفی ملی را تهیه و تدوین نمایند

14 – ( اعضاء باید :
الف ) – ساختاری برای ضمانت کیفی مهارت مجریان آموزش غیررسمی تهیه نمایند.
ب ) - نقش دولت و شرکای اجتماعی در ارتقاء گستره و تنوع آموزش غیررسمی را بشناسد.
ج ) - نظارت کیفی در سیستم عمومی و ارت قـاء پیـشرفت بـازار آمـوزش غیررسـمی ، خـصوصی و ارزیابی نتایج آموزش رسمی و غیررسمی را مورد بررسی قرار دهند.
د ) - استانداردهای کیفی را برای مربیان توسـعه داده و فرصـتهایی را بـرای آشـنایی آنهـا بـا ایـن استانداردها بوجود آورند.

 VIII .راهبردهای حرفه ای و سرویسهای حمایتی آموزش غیررسمی

15 - ( اعضاء باید :
الف ) - روشهای کاریابی و سرویسهای حمایـت آمـوزش غیررسـمی را درجامعـه ’ بـا دسـتیابی بـه راهبرد و اطلاعات شغلی و حرفه ای ’ خدمات کاریابی تسهیل نمایند.
ب ) - استفاده از اطلاعـات و تکنولـوژی ارتباطـات و نظـام آموزشـی سـنتی ’ سرویـسهای حمایـت آموزش غیررسمی را امکان پذیر می سازد.
ج ) - در تعامل با شرکای اجتماعی ’ قوانین و مـسئولیتهای شـغلی ’ مجریـان آمـوزش غیررسـمی و دیگر مجریان خدمات مرتبط را باتوجه به راهنما و اطلاعات شغلی به رسمیت بشناسند.
د ) - راهکاریی برای کارآفرینی تهیه نموده مهارتهـای کـارآفرینی را ارتقـاء داده و آگـاهی مربیـان و معلمان را نسبت به اهمیت نقش بنگاههای اقتصادی و سایر عوامل مؤثر در ایجاد و رشد کار شایـسته افزایش دهند .

IX .پژوهش در حوزه توسعه منابع انسانی ’ آموزش رسمی ، غیررسمی و آموزش مادام العمر

16 - ( اعضاء باید تـأثیر سیاسـت های آمـوزش رسـمی ، غیررسـمی و آموزشـ های مـادام العمـر در دستیابی به اهداف توسعه انسانی مثل ایجاد کار شایسته و ریشه کنی فقر ’ را ارزیابی نمایند.
17 - ( اعضاء باید ضمن گسترش ظرفیتهای ملی به شرکای اجتمـاعی در فراینـد تحلیـل بازارکـار و توسعه منابع انسانی و آموزش غیررسمی امکان پیشرفت دهد.
18 - ( اعضاء باید :
الف ) – زمانیکه ارزیابی مـنظم جمعیـت را سـازمان دهـی مـی کننـد موظفنـد اطلاعـاتی را خـصوص پراکندگی جنسیتی ’ سن و دیگـر شاخـصهای اجتمـاعی اق تـصادی ’ در سـطوح آموزشـی ’ مهـارتی ’ فعالیتهای آموزش غیررسمی ، اشتغال و درآمد جمع آوری نمایند ’
ب ) - اطلاعات و شاخص های کمی ’ عدم تراکم جنسیتی ’ سن و دیگر شاخصه ها در سیستم آموزش غیررسمی ملی و جمع آوری اطلاعات درآموزش غیررسـمی در بخـش خـصوصی را بـا درنظرگـرفتن تأثیر جمع آوری اطلاعات در بنگاههای اقتصادی بررسی نماید.
ج ) - اطلاعات درمورد مهارت وبرآورد روند بازارکار از منابع گوناگون ’ شامل مطالعات مربـوط بـه پراکندگی جغرافیایی نیروی بازار کار و عدم تمرکز بر رده بندی مشاغل سنتی را جمع آوری نمایند.
19 - ( اعضاء باید با مشاوره با شرکای اجتماعی و با درنظـر گـرفتن تـأ ثیر جمـع آوری اطلاعـات از بنگاههای اقتصادی ’ پژوهش توسعه منابع انسانی از آموزش غیررسـمی حمایـت نمایـد کـه میتوانـد شامل موارد زیر باشد :
الف ) - یادگیری و آموزش غیررسمی روشها ’ شامل استفاده از اطلاعـات و تکنولـوژی ارتباطـات در آموزش غیررسمی
ب ) - شناخت مهارت و ساختار آن
ج ) - سیاست ’ استراتژی و ساختارهای توسعه منابع انسانی و آموزش غیررسمی 
د ) - سرمایه گذاری در آموزش غیررسمی و بهره وری آموزش غیررسمی
م ) - تشخیص ’ تعیین و تخمین روشهای عرضه و تقاضای مهارت در بازار کار
ن ) - تشخیص و مبارزه با تبعیضهای جنسیتی در حمایت از شایسته سالاری
و ) - تشخیص و جلوگیری از موانع در دستیابی آموزش غیررسمی و آموزش رسمی
ی ) - تهیه و انتشار گزارشها و مستندسازی سیاستها و ارزیابیهای اطلاعات موجود
20 - ( اعضاء باید از اطلاعات بدست آمده ازطریق پژوهش ’ برای راهبرد مقاصد ’ حفـظ و ارزیـابی برنامه ها استفاده نمایند.

X .همکاریهای فنی و بین المللی

21 - ( همکاریهای فنی و بین المللی د رتوسعه منابع انسانی آمـوزش رسـمی ، غیررسـمی و آمـوزش مادام العمر باید :
الف ) - مکانیزمهایی را بوجود آورد که باعث کاهش اثر متقابـل مهـاجرت افـراد مـاهر در کـشورهای درحال توسعه شوند که این مکانیزمها میتواند شامل شناسایی استراتژیهایی توسعه منـابع انـسانی، رشد اقتصادی و فرایند حفظ کارگران ماهردر کشورهای مهاجر پذیر باشد.
ب ) – فرصتهای برابر شغلی در کسب کار شایسته برای زنان و مردان بوجود آورد.
ج ) - ظرفیت سـازی ملـی را بـرای اصـلاح و توسـعه برنامـه و سیاسـتهای آمـوزش غیررسـمی - شامل : توسعه گفتگوی اجتماعی و ایجاد مشارکت در آموزش غیررسمی- را ارتقاء دهد.
د ) - توسعه کاریابی، کار شایسته و تجربیات مشترک در زمینه عملکرد بین المللی را ترویج نماید.
م ) - ظرفیت شـرکای اجتمـاعی را بـرای مـشارکت در سیاسـتهای آمـوزش مـادام العمـر بخـصوص درارتباط با اقتصادی منطقه ای ’ مهاجرت و تشکیل جوامع چند فرهنگی تقویت نماید.
ن ) - شناسایی مهارتهای ملی و بین المللی را اشاعه نماید.
و ) - همکاریهای مالی و فنی کشورهای درحال توسعه را افزایش داده ، برنامه و سیاسـتهای مـرتبط با آموزش رسمی، غیررسمی و آموزش مـادام العمـررا در مرکـز سیاسـتها ی توسـعه ای و درسـطح مؤسسات مالی بین المللی و آژانسهای سرمایه گذاری ارتقاء دهند.
هـ ) - از روشهای خلاق برای توسعه منابع انسانی استفاده نماید.
ی ) – از همکاری میان دولتها ’ شرکای اجتماعی ’ بخش خصوصی و سـازمانهای بـین المللـی در کلیـه موضوعات سند حاضر استفاده نماید.

XI .بند نهایی

 22 - ( توصیه نامه فعلی نسخه اصلاحی توصیه نامه توسعه منابع انسانی 1975 می باشد.